Международен одит на Софийското метро, който е най-скъпият инфраструктурен обект в България и международен одит на проектите и извършената реализация за АМ "Струма". Това предложение изрече на пресконференция в БТА арх. Димитър Димитров от Инициатива "Граждани за устойчиво развитие". Предложенията за одит ще бъдат внесени към президента и премиера.

Квалификацията на Димитър Димитров за АМ "Струма" е: "Уникален метод - по възможно най-глупавия метод да се проектира и строи нещо, което някой нарича магистрала."

Димитров алармира за обществена поръчка за 2,5 млн. лева за АМ "Струма", разписана от бившия шеф на АПИ инж. Лазар Лазаров преди той да си даде оставката. Той призова МРРБ да спре тази поръчка и да икономиса на нас, гражданите "законното" раздаване на тези 2,5 млн. лева, защото в нея са заложени 3 корупционни ситуации.

"Искаме обективна оценка за състоянието на метрото в София - "Метрополитен" е общинско предприятие. За 2012 година то отчете печалба 2,5 млн. За 2013 г.- 1,5 млн. лева, за 2014 година 240 хил. лева". Според него печалбата за 2015 е около нула".
Димитър Димитров изрази съмнение за статистиката колко души ползват метрото и запита къде са парите от приходите за билети на пътниците. Като причина за отлив от ползването на подземния транспорт са лошо ситуирани метростанции.

По време на пресконференцията арх. Димитров поиска кметът на София Йорданка Фандъкова да се оттегли, за да се направи обективна проверка дали може София да бъде зелен, по-чист град.

"100 млн. лева са дадени на части за реконструкцията на бул. "Цариградско шосе" - беше преасфалтирано с течащи мостове, нацепен с фуги асфалти, криви мантинели", каза арх. Димитров по повод амбициите на столицата да бъде по-зелен град. Не се изгради велоалея от Борисовата градина към парк Врана, допълни архитектът.

Той определи като "малоумие" изграждането на пешеходен мост (до София Тех Парк - б.р.) за 12 млн. лева за 126 линейни метра.

За строежа на "кръгчетата пред Телевизионната кула за 500 линейни метра са дадени 25 млн. лева. Едното е при къпалнята, другото - при резервоарите. "Това е кражба, кражба, кражба", каза арх. Димитров.

Това управление нищо добро не визира да се случи - реализира се бул. "Черни връх" - без велоалея, с малък габарит. Отчуждителният контур е малък, но за месеци в него започнаха да се строят сгради на фирми, спонсорирали партии, каза арх. Димитров.

Той алармира, че се взема решение за занижаване на статута на Борисовата градина, занижаване от държавна публична в държавна частна собственост.

Занижаването на статута става пред очите на кмета на София, която присъства на всяко заседание на Министерския съвет. Това означава, че Борисовата градина ще престане да бъде емблемата на Стара София. "Езерото в Борисовата градина с кметуването на предишния кмет (Бойко Борисов - б.р.) стана място за заведения и престана да съществува като емблематична водна площ", каза арх. Димитров.

"София никога не може да стане зелен град. В плана от 2009 г. - последния устройствен план за София площта на жител публична зеленина е под 3,5 кв.м. В предишния план, който не бил добър и трябвало да бъде променен, на един жител се падаха повече от 27 кв.м, а планът визираше повече от 40 кв.м публична зеленина на жител - междупаркови, а не междублокови пространства", каза арх. Димитров.

Зеленината трябва да е минимум 35 кв.м според Закона за териториално и селищно устройство, цитира архитект Димитров. За да регулират намалената зелена площ, дописали, че публичната зеленина е съгласно приетите устройствени планове.

В София не останаха общински терени за замяна. Столичният квартал "Младост" - 125 хиляден град, според публичния норматив няма голям парк - нито "Въртопо", нито Източния парк между "Горубляне" и "Младост" могат да се реализират.

Освен за зелените площи, метрото и строежа на АМ "Струма" арх. Димитър Димитров припомни, че под Ларгото бе изгребана паметта на Сердика с обществена поръчка за 19,5 млн. "Подобна обществена поръчка, в която бе заложено само 1 условие - изпълнение на конструкцията да се осъществи с пилотна машина с диаметър 120 см. Само една фирма има такава машина", разказа арх. Димитров.

Ако има нещо истинско по софийските земи, това е Сердика, за която не случайно са казвали - "Сердика е моят Рим". Един цветущ, мраморен град. В Пловдив под два фриза се разкри античния театър, ние от уникална среда направихме едно посмешище. Това, което се върна под Ларгото, е пълен кич, заяви арх. Димитър Димитров.

Той призова да бъде внимателно направена реконструкция на бул. "Граф Игнатиев" и пространството пред храм "Свети Александър Невски", за които се подготвя обществена поръчка. "По-добре София да загуби тези пари, но да не съсипва градските си пространства, да не сечем дърветата по бул. "Евлоги Георгиев", да не вадим павета от площада под "Св. Александър Невски", призова Димитров.

Според него бул. "Граф Игнатиев" не бива да е с трамваи, а да стане пешеходна зона.