"Над 80 общини в България вече нямат автобусни превози. Около 500 фирми извършваха такъв тип превози, те намаляха само в рамките на една година с около 150.". Това заяви пред БНР Ивайло Константинов от Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.

Сред най-големите губещи са общинските предприятия и големите предприятия, които до този момент по никакъв начин не бяха компенсирани, каза Ивайло Константинов. 

Автобусните превозвачи отлагат с две седмици протеста си

Автобусните превозвачи отлагат с две седмици протеста си

Постигната е договореност за мерки

Повод за думите му е отложения протест на автобусните и таксиметрови превозвачи, който трябваше да се проведе днес. Действията до момента не са политически, единствената цел е секторът да продължи да съществува, каза Константинов.

Ивайло Константинов уточни, че превозите по редовните автобусни линии трябва да се осъществяват с или без пътници и при съответните отстъпки за определени категории пътници. Те не могат да спрат обслужването, но почти 150 дружества, извършващи редовни автобусни линии, са преустановили дейност.

От правителството са поели ангажимент от излишък от някоя от другите мерки или с трансфер на бюджетни средства да бъдат компенсирани най-засегнатите сектори в автобусния бранш, каза Константинов. Той смята, че това е най-губещият сектор от началото на пандемията, защото наред с косвените разходи произвежда ежедневно и преки оперативни такива.

Пловдивските таксиджии поискаха оставки заради автобусните превозвачи

Пловдивските таксиджии поискаха оставки заради автобусните превозвачи

Автобусните шофьори не дойдоха на протеста

Той припомни, че в края на месец май спря специализираната мярка за подпомагане и на автобусния сектор - с 210 лева за всеки транспортен служител. От края на юли вече не действа и мярката за подпомагане на служителите 60/40, което е лишило бранша на автобусните превозвачи от сериозна помощ, поясни Константинов.

По думите му в бранша загубите са ежедневни.

Според Васил Пиронков, председател на УС на Камарата на автобусните превозвачи 99,90% от превозвачите в България в автобусния транспорт нямат намерения да предприемат никакви стачни действия. Той е скептичен, че за две седмици ще може да се стигне до изплащане на средства към превозвачите.

Туристическият бранш подкрепя протеста на превозвачите

Туристическият бранш подкрепя протеста на превозвачите

Искат опазване здравето на хората, но и на бизнеса

По думите на Ивайло Константинов цената при редовните автобусни линии трудно би могла да бъде коригирана, процедурата не е лесна. "Или ако се случи това, то е само с процента на инфлацията, който не е никак малък", обясни Константинов.

"Ако ще има такива поскъпвания, те ще бъдат разрешени от възложителя и то с процента на инфлацията", добави Васил Пиронков.

По думите на Константинов няма нагласа сред превозвачите за "търсене на различна от тази цена, защото проблемът не е цената, проблемът е пътникопотокът, особено в рамките на последната година и половина".

Пиронков оценява, че българите обедняват и трябва да издържат без увеличаване на цените. Той допълни, че има общини, които години наред не са променяли цената и там могат да се очакват промени за превози на къси разстояния. "С някакви стотинки в билетите, което не е нещо съществено," допълни Пиронков.