България, Турция и Румъния ще работят съвместно за изграждане на нови пътни и жп връзки. Това стана е обявено на тристранна среща вчера между вицепремиера и транспортен министър Гроздан Караджов, турския министър на транспорта и инфраструктурата Абдулкадир Уралоглу и румънския държавен секретар по транспорта Хорациу Козма, съобщиха от пресцентъра на Министерството на транспорта и съобщенията (МТС).

Целта е новите транспортни коридори да облекчат увеличаващия се трафик между трите държави и да засилят ролята на региона като ключов логистичен коридор между Европа, Близкия изток и Кавказ.

"В момента основният трафик между България и Турция преминава през Капитан Андреево и по-малко през Лесово, а към Румъния - основно през Русе и по-малко през Видин. Огромното натоварване води до почти непрекъснати задръствания и закъснения на доставките", коментира Караджов. Данните за натоварването на пътната мрежа у нас сочат, че трафикът от и към България се увеличава с над 20% на годишна база.

Караджов: Инвестираме над 1,5 милиарда евро в модернизацията на жп маршрута София - Гюешево

Караджов: Инвестираме над 1,5 милиарда евро в модернизацията на жп маршрута София - Гюешево

Напредва се по проект за нова жп връзка Ямбол - Елхово - Лесово - Одрин

По думите на българския транспортен министър е аналогична ситуацията и с единствените жп връзки на страната ни с Турция, като трафикът там е достигнал предела на модернизираната жп линия от Свиленград до Пловдив. Според него трябва да се мисли от сега за решения проблемите, защото при запазване на настоящата тенденция превозите от и през България в следващите пет ще се удвоят.

"Ремонтът на Дунав мост при Русе и километричните опашки причинени от него, ясно показа колко уязвима е транспортната ни свързаност със съседите. Необходими са алтернативни трасета - както пътни, така и железопътни - за да осигурим стабилност на логистичните вериги", смята Караджов.

Той е на мнение, че автомагистрала "Черно море", която ще свърже Истанбул, Варна, Румъния, Молдова и Украйна, е естествено продължение на Южния транспортен коридор и трябва да се разглежда като обща инфраструктурна кауза на трите държави. "Заедно с Румъния трябва да определим най-северната точка на магистралата - Дуранкулак, Кардам или Силистра. Наред с това е време да поставим на масата и въпроса за четвърти мост над Дунав при Силистра-Калъраш, който ще осигури допълнителна свързаност по направлението Север-Юг", категоричен е Гроздан Караджов.

Караджов: Изграждането на мост над река Дунав при Силистра е от стратегическо значение

Караджов: Изграждането на мост над река Дунав при Силистра е от стратегическо значение

Той е естествено продължение на ключови транспортни връзки към Молдова и Украйна

По думите на турския му колега Абдулкадир Уралоглу Анкара подкрепя по-тясно сътрудничество между Турция, България и Румъния, включително чрез публично-частни партньорства и общи проектни предложения пред международни финансови институции.

В рамките на двустранна среща между Гроздан Караджов и Абдулкадир Уралоглу е обсъден и проектът за втора железопътна линия по направлението Свиленград-Пловдив, която да разтовари сегашната линия, използвана на 90% от капацитета си.

"Вторият стратегически проект, който ще облекчи логистичния натиск в региона, е жп линията Одрин-Хамза Беили-Лесово-Ямбол. Тя ще осигури алтернативна връзка по направлението юг-север", коментира Караджов.