По сигнали на граждани работи Европейският център за транспортни политики, неправителствената организация още не е приключила с обработката им, нито ги е проверила, но има намерение да сезира всички институции.
Поне такава заявка бе дадена на пресконференция в БТА с участието на Диана Русинова и Ангел Попов, бивш зам.-министър на транспорта.*
Брифингът започна с изявлението, че има опасност столичният автотранспорт да фалира до 5-6 месеца - защо и как така и не стана ясно до края на пресконференцията на Европейския център за транспортни политика.
Не стана и ясна каква е връзката между евентуалното финансово състояние на общинската фирма и това, на което се противопоставя неправителствената организация - увеличаването на средната скорост за движение на автобусния транспорт в София.
Има риск столичният автотранспорт до 5-6 месеца да фалира. Има риск и за безопасността на пътниците, заяви Русинова.
Ангел Попов коментира, че въведеното от 1 юли ускорено движение по няколко линии, повдига различни въпроси, включително и това с какво ще допринесе това за трафика на София при недобра инфраструктура. Действително има бус ленти, призна Попов, но вдигането на средната скорост на автобуса при множеството светофари и легналите полицаи е изключително притеснително. Това застрашава безопасността на пътниците - "не дай си боже да стане някое тежко ПТП", заяви Попов.
В ЕЦТП са получили и "множество сигнали на граждани за това" - самите сигнали не бяха цитирани.
Също така Попов атакува решението, тъй като то не било съгласувано с гражданите, директорите на болници, директори на училища и т.н. Не са питани и шофьорите на автобуси, за които новите изисквания причинят още по-голям работен стрес.
От ЕЦТП искат обосновка на заявеното и тя да бъде направена от специалисти, които да отговорят за целесъобразността.
Единствената обосновка на тезата си от ЕЦТБ цитираха в отчет за неизпълнението на графика от предишни години - десетки хиляди километри и над 8 000 неизпълнени курса на градския транспорт в София.
Диана Русинова постави въпроса защо в крайградските линии не се движат нископодови автобуси, както много пъти са били предлагали. И тук не стана ясно каква е връзката на това искане или предложение със заявката, че автотранспорта ще фалира до няколко месеца.
Също така Русинова постави под въпрос дали отчетите на Столичния Метрополитен се проверяват и дали те са действителни.
Заявката на ЕЦТП е да повдигне остро общественото внимание и целта им е "обществена реакция" - не стана ясно дали всъщност не очакват гражданско недоволство от по-бързия обществен транспорт.
*В редакцията на News.bg на 15 август 2024 г. се получи писмо от г-н Ангел Попов, чрез неговия пълномощник адвокат Кирил Груйчев от САК, личен номер на адвокат 1700631310, в което се иска опровержение на твърдение за професионалния път и съдебна история на г-н Ангел Попов. Действително News.bg e допуснало грешка в твърдението си, че освен бивш зам.-министър на транспорта господин Попов е "бил отстранен от поста, след като му бе повдигнато обвинение за измама за издаване на разрешително на транспортна фирма." Това не отговаря на процесуалната истина, заради което News.bg редактира статията на 15 август 2024 г. и поднася своите извинения на г-н Ангел Попов.