Така наречената нискоемисионна зона в центъра на София отново влиза в сила от 1 декември. Тя се отнася за "малкия ринг" - карето между булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Скобелев", "Сливница" и ул. "Опълченска", съобщава БНР.

До края на месец февруари се забранява влизането на автомобили от нулева (без екостандарт), първа и втора екокатегория в т.нар. малък ринг. Всеки, който преминава със старата си кола и опушва центъра на София от 1 декември подлежи на глоба от 50 до 200 лв., а за юридически лица санкцията е от 1000 до 2000 лв. Въпреки, че нискоемисионната зона не влиза в сила за първи път, миналата година софтуерът не заработи и глоби не бяха налагани.

Зам.-кметът на София по екология Надежда Бобчева заяви, че около 140 000 превозни средства със софийска регистрация са засегнати от забраната. Тя поясни, че забраната не важи за живеещите в тази зона. По думите й живеещите в зоната, които все още нямат стикер, трябва да потърсят съдействие от Центъра за градска мобилност.

Снимка 693368

Източник: Столична община

Бобчева посочи, че договорът за софтуера бе подписан още през лятото на тази година и от 1 ноември е започнал неговият тестови период. Тя уточни, че в момента той работи и засича потенциалните нарушители. Според нея най-големият проблем пред общината е как ще събира глобите от нарушителите. По думите й броят на нарушителите може да се окаже по-голям от очакваното. Бобвчева добави, че се планира санкциите да бъдат налагани от Столичния инспекторат.

Столичният зам.-кмет отбеляза, че началото и края на нискоемисионната зона са обозначени с табели, а в близост до тях са монтирани и камери. На бензиностанциите, които попадат в зоната, ще бъдат раздавани информационни брошури на шофьорите, допълни Бобчева.

Пак спират най-замърсяващите коли в центъра на София

Пак спират най-замърсяващите коли в центъра на София

В девет района на столицата пък се забранява отоплението на дърва и въглища

От Столична община (СО) информират, че граничните булеварди не са част от самата зона и преминаването по тях на всички превозни средства е позволено без ограничение. Забраната няма да важи за автомобили, чиито собственици са с постоянен адрес в зоната или са лица с увреждания, които притежават карта за преференциално паркиране издадена от Столична община или от друга община в България. Забраната ще важи за превозните средства от първа и от втора екогрупа по класификацията на СО.

За да контролира спазването на ограниченията, Столичната община разчита на камерите по външните точки на малкия ринг и на специализирания софтуер, който автоматично ще извършва проверка в съответните бази данни, за да се установи екологичната група и собствеността на всеки автомобил.

От общината припомнят, че в София има пет буферни паркинга на спирки на метрото, където може да се използва услугата "паркирай и пътувай" - при метростанциите "Джеймс Баучер", "Цариградско шосе", "Васил Левски" и два при "Бели Дунав".

Мярката има за цел да подобри чистотата на въздуха и е в изпълнение на "Наредба за създаване на зони с ниски емисии на вредни вещества в атмосферния въздух на територията на Столична община", приета от Столичния общински съвет в края на 2022 г. Зоните с ниски емисии намаляват емисиите на фини прахови частици (ФПЧ2,5, ФПЧ10), азотен диоксид (NO2) и (индиректно) на озон (О3).

Снимка 693367

Източник: Столична община