Реформаторите не одобряват поскъпването на билетчето в София до 1,60 лева, но смятат, че цената му може да е 1,20. Депутатът Настимир Ананиев и най-младият реформатор в СОС Стефан Марков настояват билетите за метро и наземен градски транспорт да се унифицират, съобщиха от РБ.

"Не одобрявам идеята за повишаване на цената на билета за градски транспорт в ‪София със 60 % - на 1,60 лева. До момента не съм чул основателни аргументи в ползва на увеличението", каза председателят на парламентарната комисия по транспорт Настимир Ананиев.

Според него в условията на поевтиняване на цената на горивата и енергоносителите, както и увеличаващ се пътникопоток, няма причина за толкова голям скок на цената. "Такава стъпка ща увеличи гратисчиите", посочи Ананиев.

Общинският съветник Стефан Марков заяви, че очаква анализ от Центъра за градска мобилност. Той също смята, че разумната цена е 1,20 лева за билетче.

По-рано пред БНР администраторът на гражданската платформа "Спаси София" Гергин Борисов разказа, че преди три месеца са предложили да има 90 минутен билет на цена 1,50 лева, за различни превозни средства.

В деня, в който от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) са им отговорили, че подобен билет е дискриминационен и икономически необоснован, е излязла информация от ЦГМ за искано увеличение на билетите от 1,60.

"Позицията ни винаги е била, че поскъпване на билетчето за градски транспорт може да се случи, но първо трябва да се изпълнят някои много важни условия, които Столична община и Центъра за градска мобилност вече над 10 години пропускат да реализират", заяви Гергин Борисов.

Миналият петък се появи цената 1.60 лева, каза Борисов. "Беше обявено, че тя се базира на някакъв икономически анализ, който не е публикуван. Гражданите на София, от които се очаква да плащат тези 1.60 лв., явно не са заслужили да видят документите".

Той е убеден, че система, в която прекачването се санкционира, не е начин да се стимулират хората да ползват градски транспорт. "Новите автобуси са закупени с европейски средства и обновяването на автопарка също не е основание за повишаване на цените", коментира той.

Дойчин Котларов от фондация "Дома арт" смята, че вдигането на цената а билета е вид дискриминация, ограничава правото на хората да изберат как да пътуват. "Ние неведнъж сме писали до общината. Получавали сме същите объркващи отговори. Радващо е, че вече доста организации следят тяхната работа", каза Котларов. Неговата организация подкрепя инициативата за въвеждане на нощен градски транспорт в София.

"Никой не знае, колко са приходите реално от билети на ден или на месец от карти. Криейки тези числа, това позволява едно манипулиране на общественото мнение с анализи, които не са публично достояние", допълни Дойчин Котларов.