Съветниците от "Синя България" и "Да, България" в Столичния общинския съвет (СОС) внесоха в деловодството на местния парламент предложение да се регламентира възможност частни инвеститори да изградят необходимите паркинги за трайно решаване на проблемите с паркирането в София без допълнително финансово натоварване за столичани и общината.
Предложението е в отговор плана на "Спаси София" за паркирането в столицата, който предвижда и въвеждане на по-високи такси.
То е изложено в доклад за създаване на работна група от общински съветници за проучване на имоти - общинска собственост, подходящи за изграждане на подземни и надземни паркинги на територията на Столична община от частни инвеститори със собствен капитал в режим на публично-частно партньорство. Заедно с него е внесен и проект за решение на Столичния общински съвет в тази връзка.
Според "Синя България" и "Да, България" увеличението на таксата за паркиране няма потенциал да облекчи паркирането и недостига на паркоместа в София. "Предположението, че вдигането на цената за паркиране има потенциал да ограничи ползването на услугата, няма обективна и надеждна обосновка и затова няма как да бъде прието като ефективно", се казва още в доклада на двете формации.
Те изтъкват, че увеличението на таксата заради нуждата от допълнителни 70 милиона лева годишни приходи за Центъра за градска мобилност (ЦГМ) само продължава и задълбочава социалистическата практика да се събират все повече пари отгражданите за некачествена услуга. Според тях има и реален риск парите да се разходват неефективно и да захранват корупционни схеми.
"Предвидените в предложението нови 70 милиона приход за ЦГМ са предназначени за общински инвестиции в паркинги, автобуси и ремонтна пътна инфраструктура. С оглед на това, че тези средства дори и да бъдат инвестирани изключително разумно и ефективно, няма да разрешат натрупаните проблеми, то е задължително да бъдат привлечени частни инвеститори, които да изградят паркинги и да обслужват линиите на градския транспорт със собствени капитали и на собствен риск", коментират от "Синя България" и "Да, България".
Общинските съветници от двете партии смятат също, че предвиденото от "Спаси София" ограничаването на облекченията за паркиране на електрически автомобили е смислено само, ако броят на електрическите автомобили, ползващи зоните за платено паркиране, стане значителен фактор за затрудненията с паркирането. "Тъй като никой не е измерил този брой, а единствената обосновка се базира на броя на регистрирани електрически автомобили в София, няма как да се прогнозира, че отпадането или ограничаването на облекчения режим на паркиране за тях ще подобри положението с недостига на паркоместа", се допълва в доклада.
От "Синя България" и "Да, България" посочват, че за да се обоснове увеличаване на цените за почасово платено паркиране, е необходимо общината да предприеме редица други стъпки, една от които е да осигури максимален брой места за паркиране, което до момента не е направено. Те подчертават, че създаването на две зони за почасово паркиране с 33 555 паркоместа и седемте обществени паркинга, с които ЦГМ разполага, изобщо не са достатъчни за решаване на проблема с местата за паркиране в София. "Не е вярно и твърдението, че централната градска част е най-трудна за намиране на паркоместа. В Манастирски ливади-Запад или Кръстова вада намирането на места за паркиране може да отнеме много повече време, отколкото намирането на паркомясто в зоните за почасово паркиране. В този смисъл работната група трябва да анализира и разширяването на зоните за почасово паркиране", се обяснява още в доклада.
"Синя България" и "Да, България" предлагат работна група да подготви основата за реализиране на устойчиво решение, което ще допринесе за решаване на проблема с паркирането чрез идентифицирането на общински имоти, които са подходящи за изграждането на многоетажни подземни и надземни паркинги и да създаде ясни и справедливи правила, по които на следващ етап ще се привлекат частни инвеститори, а те със собствен капитал и на свой риск да изграждат подземни и надземни паркинги в режим на публично-частно партньорство (концесия). Двете формации подчертават, че изградените на този принцип инфраструктура и сгради ще са във всеки един момент публична общинска собственост, която ще се експлоатира от частни инвеститори, съобразно изискванията и критериите за предоставяне на паркинг услуги на столичани, определени от Столична община и залегнали в концесионните договори.
В доклада се посочват целите, които се предвижда да бъдат постигнати с този подход:
- ще е трайно решение за десетилетия напред на проблема с паркирането в столицата- решение, което не може да се осигури по друг начин поради липса на финансиране;
- ще привлече стотици милиони евро нови инвестиции в град София;
- ще осигури на Столична община собственост върху модерни съоръжения за паркиране, без да се налага общината да плати затова нито едно евро от общинския бюджет - собственост, която ще остане общинска и след изтичане на концесионните договори или при тяхното предсрочно прекратяване по някаква причина;
- ще гарантира, че няма да има корупция при строителството на тези съоръжения, защото те ще се изграждат от частни инвеститори с частни капитали, а не с публични средства.
Предвижда се на работната група да бъдат възложени следните задачи:
- Да идентифицира, проучи и предложи имоти общинска собственост по отношение на възможността на тях да бъдат изградени многоетажни подземни и/или надземни паркинги от частни инвеститори на концесионен принцип. Да предложи преобразуването на имоти частна-общинска собственост в имоти публична-общинска собственост, ако се налага такава промяна за някои имоти. Да идентифицира имоти-държавна собственост, които могат да се прехвърлят от държавата на Столична община за тази цел.
- Да предложи рамка на публично-частното партньорство, включваща основни изисквания към съоръженията и услугите, които инвеститорите ще предлагат на жителите на столицата,
- срокове за експлоатация на построените от тях паркингови съоръжения и сгради (които ще бъдат публична общинска собственост от момента на влизането им в експлоатация), минимални изисквания към инвестиционните предложения на потенциалните концесионери и т.н.
- Да анализира необходимостта от разширяването на обхвата на зоните за почасово паркиране чрез регламентиране на такива зони в райони на София със затруднено паркиране, които в момента не попадат в обхвата на зоните с почасово паркиране.
- Да анализира необходимостта от увеличаването на часовия диапазон на зоните за почасово паркиране.
- Да получи съдействие, както и достъп до всички необходими документи и/или информация от страна на администрацията на Столична община, ЦГМ и кметовете на райони, за да бъде подсигурено качественото изпълнение на поставените задачи.
- Работната група да заседава по ред и в дни, определени от нейния председател със срок до 31.12.2025 г.
- За резултата да бъде представен доклад за извършеното в 30 дневен срок от приключването й.
- В дейността си работната група се подпомага от служител на дирекция "Секретариат на СОС", както и от външни експерти към Постоянните комисии на СОС по въпроси от тяхната компетентност.
- След приключване на дейността на работната група резултатите да бъдат представени в Постоянна комисия по транспорти пътна безопасност, Постоянна комисия по устройство на територията, архитектура и жилищна политика, Постоянна комисия по икономика, собственост и дигитална трансформация и Постоянна комисия по финанси и бюджети ще внесе доклад към Столичния общински съвет.