Рискът от наводнения у нас не е намален заради забавени планове и дейности. Това е основният извод на Сметната палата, след като е извършила одит на изпълнението на процедура за разработване на планове за управление на риска от наводнения. Одитът е обхванал периода от 1 януари 2012 г. до 30 юни 2015 година и е извършен в екоминистерството и Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда” (ОПОС). Първоначалната обща безвъзмездна финансова помощ за проекта е около 20 млн. лева, уточняват от одитиращия орган.

От Сметната палата намират за необходимо да се разработят планове за управление на риска от наводнения. Те щели да помогнат за избягване и намаляване на неблагоприятните последици от наводненията, които стават все по-вероятни заради промените в климата и редица дейности. Важно било да се направи предварителна оценка на риска от наводнения, карти на заплахата и планове за управление на риска от наводнения.

От Сметната палата открояват два най-важни извода от одита. Първият е, че не са изпълнени и значително са забавени основни дейности по проекта. Това налага осигуряване на допълнителни средства за приключването им след края на програмния период.

Вторият важен извод е, че може да се стигне до спиране на средства по Оперативна програма „Околна среда” 2014-2020 година. Тази опасност съществува при стартиране на процедура за неизпълнението на правото на Европейския съюз заради неизпълнението на дейностите по разработване на планове за управление на риска от наводнения и на предварителните условия от Споразумението за партньорство.

От одитиращия орган изброяват няколко причини, които са довели до забавянето на планове и дейности. На първо място е късното стартиране на проекта. Първоначалното забавяне не е могло да бъде наваксано с достатъчно удължаване на времето за изпълнение на проекта.

Оказва се, че е имало недостатъчен административен капацитет. Липсвал опит за изпълнението на такъв сложен и специфичен проект от страна на бенефициентите. Бенефициенти по проекта са четирите басейнови дирекции - Басейнова дирекция Дунавски район (с център Плевен), Басейнова дирекция Западнобеломорски район (с център Благоевград), Басейнова дирекция Източнобеломорски район (с център Пловдив) и Басейнова дирекция Черноморски район (с център Варна).

Честата смяна на екипа на управление и изпълнение на проекта и на шефовете на басейновите дирекции, лошата координация и неефективните мерки от управляващия орган срещу забавяне и неизпълнение на проектните дейности са другите причини, които Сметната палата откроява.

От одитиращия орган установяват, че три основни дейности не са изпълнени - две хоризонтални и една вертикална. Не е извършена и екологична оценка на плановете за управлението на риска от наводнения в четирите басейнови дирекции.

Едната неизпълнена хоризонтална дейност е цифров модел на релефа чрез лазерно сканиране (LIDAR) на районите със значителен риск от наводнения - прогнозната й стойност е около 7,34 млн. лв. с ДДС с бенефициент Басейнова дирекция Плевен. Втората неизпълнена дейност е разработване на информационна система (интернет платформа) за управление риска от наводнения за достъп на различни компетентни органи, заинтересовани страни и обществеността – прогнозната стойност е 555 хил. лв. с ДДС с бенефициент-Басейнова дирекция-Пловдив.

Поради неизпълнието на тези хоризонтални дейности в края на ноември 2015 г. се редуцират бюджетите на двама от бенефициентите и общият бюджет на проекта се коригира на около 12,1 млн. лв. или с около 7,9 млн. лв. по-малко от първоначалния, посочват от Сметната палата.

През тази година трябва да се направи екологична оценка на плановете за управление на риска от наводнения за четирите басейнови дирекции с бюджет по проекта около 404 хил. лв. с ДДС. Трябва да се изготви програма от мерки за Източнобеломорски район, икономически анализ на проекта на програма от мерки на ниво районни басейнови управления.

Нужна е консултантска услуга за изготвяне на карти на районите под заплаха за наводнения и карти на районите с риск от наводнения. Според одобрения бюджет необходимите разходи са около 2,3 млн. лева с ДДС. 

За забавените дейности били необходими още най-малко 3 млн. лева от бюджета на МОСВ. Освен това срокът за изпълнение на проекта е удължен.