До 60 млн. евро инвестиционен заем ще изтегли София от Европейската инвестиционна банка. Това реши на сесията си Столичният общински съвет, съобщават от "24 часа".
Решението беше взето с 31 гласа "за", 23-ма въздържали се и четири гласа "против".
Средствата са за изграждане на вътрешните рингове, ремонт на трамвайни линии и първата част от зеления ринг. 10-те стратегически обекта трябва да бъдат изпълнени за 5 години, като работата по първите от тях ще стартира още тази година.
Заемът ще се изплаща в период от 20 години при лихва от 0,35%.
Обектите, които ще се изградят със средствата от заема, са: завършване на булевардите "Тодор Каблешков" и "Филип Кутев", участъци от Източната тангента; "Рожен", разширение на "Ломско шосе", довършване на бул. "Копенхаген", реконструкция на бул. "Скобелев", ремонт на трамвайната линия по бул. "Стамболийски", както и на тази по булевард "Царица Йоана" заедно с тунела. Ще бъде изградена и първата част от зеления ринг на София по старата жп линия от Борисовата градина до "Слатина".
Предвижда се и списък с пет резервни обекта, тъй като става дума за рамков заем. Това означава, че ако проектната готовност за един обект е по-напреднала от тази за друг, ще може да се направи подмяна.
Планира се довършването на бул. "Копенхаген" - от ул. "Самоковско шосе" до бул. "Ал. Малинов". Ще се изгради източната тангента от северната скоростна тангента до бул. "Ботевградско шосе". Предвижда се и строителството на бул. "Рожен" от надлеза над жп линията до Северната скоростна тангента. "Ломско шосе" ще бъде разширено от кръговото кръстовище при едноименната метростанция до околовръстния път. Със заема ще се финансира и реконструкцията на бул. "Ген. Скобелев" с изместване на трамвая върху рампа, а също и реконструкцията на транспортния тунел при НДК.
Първата част от зеления ринг ще свърже районите "Слатина" и "Изгрев" по трасето на бившата жп линия при гара "Пионер". Предвижда се там да се изградят 3,1 км велоалея, пешеходна зона и линеен парк.
В резервния списък са включени реконструкция на бул. "Рожен" от надлез "Надежда" до жп линията, изграждане на улиците "Войводина могила" и "Народен герой" в "Овча купел", които ще са обходен маршрут при изграждането на околовръстния път, реконструкция на бул. "Джеймс Баучер" и трамвайната линия по него, Западната тангента - от "Ломско шосе" до бул. "Сливница" и ремонт на улиците, по които е предвидено да се изгражда ВиК мрежа.
Независимият общински съветник Борис Бонев от "Спаси София" изрази мнение, че сред обектите е трябвало да бъдат включени реконструкцията на булевардите "Цар Борис III", "Сливница" и "Симеоновско шосе", защото касаят голяма част от столичани, които ги използват. Не бяха приети и предложенията му да се включи изграждането на трамвайно трасе в кв. "Орландовци", както и изграждането на подземен паркинг за 700 коли под пл. "Македония".
По думи на председателя на финансовата комисия към СОС Георги Георгиев в списъка са включени изключително важни и стратегически за развитието на София обекти.
От своя страна зам.-кметът по обществено строителство инж. Ангел Джоргов посочи, че става дума за изграждане на ринговите връзки, които ще изведат транзитния трафик от центъра.