Над 1,2 млрд. лв. от бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) за 2024 г., който е повече от 1,7 млрд. лв., са предвидени за инвестиции в Северна България.

От тях ключови са изграждането на АМ "Хемус", за която разчитам, че със Закона за бюджета ще бъде решен казусът, свързан с необходимата индексация, пътят между Видин и Ботевград и магистралата между Русе и Бяла, която вече строим. Очаквам още в началото на новата година да има и утвърдено трасе за АМ "Черно море".

Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков по време на Встъпителната конференция на новоизбраните кметове и председатели на общински съвети, организирана от Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) в София, съобщиха от пресцентъра на министерството.

Регионалният министър се включи в панела на тема "Разговор за важните решения по пътя към устойчиви и силни местни власти" с участието на министър-председателя Николай Денков, заместник-министъра на финансите Георги Клисурски и Даниел Панов - председател на УС на НСОРБ и кмет на община Велико Търново. Във форума участваха близо 200 от кметовете на всички 265 общини.

Андрей Цеков: 5000 км български пътища са за основен ремонт

Андрей Цеков: 5000 км български пътища са за основен ремонт

В последните 30 години поддръжката е с ниско качество

До края на декември трябва да бъдат обявени одобрените блокове, които ще бъдат санирани по процедурата "Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд - Етап I", финансирана по Плана за възстановяване и устойчивост. Споразуменията с общините за извършване на реалните строително-монтажни дейности ще се подписват през януари 2024 г.

"Не чакайте подписването на договорите. Апелирам кметовете да започнат с обявяването на обществените поръчки за избор на изпълнители след като излезе класирането, за да не се губи време", обърна се регионалният министър към представителите на местната власт.

По Плана за възстановяване и устойчивост има заложени облекчени контролни механизми, които да следят за евентуални нарушения при изпълнение на мярката, като от страна на държавната администрацията ще се спазва стриктно законът, без да има "престараване" за категорично налагане на финансови корекции.

2,5 млрд. лв. през 2024 г. отделя МРРБ за магистрали, ВиК проекти и саниране

2,5 млрд. лв. през 2024 г. отделя МРРБ за магистрали, ВиК проекти и саниране

За част от проектите необходимите средства обаче няма да бъдат достатъчни

"Основният проблем на политиките във ВиК сектора, е че имаме управление на операторите на търговски принцип, но се работи на регулиран пазар, при който се стараем да намерим баланс между цената на водата и необходимостта от инвестиции. Баланс не може да постигнем, защото инвестициите не са достатъчни на фона на проблемите. Загубите на вода по остарелите водопроводи са над 55%. За да работи нормално отрасъла, са нужни инвестиции от 1 млрд. лв., което е реална цел. През последните години инвестициите във ВиК мрежата трудно стигат 200 млн. лв. годишно", коментира регионалният министър.

Частичните инвестиции на парче не водят до положителен ефект. Пример са завършените водни проекти в част от населените места, където въпреки новите водопроводи се отчита спад на загубите на вода с 2-3 %. Той насърчава местните власти да разработват проекти за подновяване на ВиК инфраструктурата с европейско или национално финансиране, за да не се покачват цените за потребителите.

"Каня представители на НСОРБ да обсъдим предложените промени в Закона за ВиК. В него няма нищо прикрито - част от промените са свързани с изпълнението на ПВУ и обособяването на самостоятелен регулатор.

Другите също не са нови и от днес - те са спорни от 10 години, когато е приета Стратегията за развитие на ВиК сектора.

Регионалният министър подчерта и необходимостта от приемане на ясни критерии за оценката и финансирането на проектите на общините от специалния фонд, разписан в бюджета за догодина. Според него трябва да се заложи механизъм, който да не позволи с национално финансиране да се изпълняват проекти, които могат да получат безвъзмездни европейски средства от различните програми. Трябва да се помисли и за рамка, която да регламентира допустимостта на разходите, вида на обектите и строежите, както и критерии за оценка. "Основата ми цел е да имаме ясни правила и регламенти", каза министър Цеков.

Той се ангажира и с преглед на законодателството по отношение на множеството финансови корекции, налагани на общините от Управляващите органи на европейските програми. Според министър Цеков там, където се установени нарушения и злоупотреби, трябва да се налага цялата санкция на закона, но не бива и всеки контролен орган да налага свръх изисквания.