С 400 лева да се увеличат заплатите на служителите в столичния градски транспорт, съобщи пред Дарик шефът на автотранспорта Слав Монов. В момента средната заплата на един шофьор в градската мрежа достига до 1500 лева.

Все още не са започнали същинските преговори за увеличение на заплатите. Според Мария Георгиева от КНСБ, парите могат да дойдат от икономии.

Според общинския съветник от ГЕРБ Зафир Зарков, ако сега се повишат заплатите, то това може допълнително да утежни състоянието на транспортните дружества в София, тъй като голяма част от тях търпят загуби.

Вече месец столичани плащат за еднократно пътуване по 1,60 лв. След въвеждането на новата цена на пътния документ обаче се заговори и за повишение на заплатите на служителите в сектора.

Въпросът е да се оцени по достойнство заплащането на труда на водачите в градския транспорт - в рамките на разумното и възможното. Очакваме разчетите" - коментира синдикалистът.

По думите й, това няма нищо общо с повишаването на цената на билета: "Ние като синдикати никога не сме пледирали за увеличение на билетите за софиянци. На нас ни се плаща на километър пробег, така че нищо общо нямаме с билетите. Парите за евентуалното повишение на заплатите могат да дойдат от икономии, от това, че имаме незаети бройки". В градския транспорт имат и система за стимулиране на служителите си с месечен бонус.

Общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков, който е член и на ресорната комисия в местния парламент, е на мнение, че за евентуално увеличение на месечното възнаграждение на шофьорите може да се говори най-рано догодина, когато се очаква да заработи дълго отлаганата „тикет система". По думите му, ако сега се повишат заплатите, то това може допълнително да утежни състоянието на транспортните дружества в София.

„На този етап преговорите се водят с ръководствата на самите търговски дружества, оператори на транспортната услуга. През последните три години има два пъти увеличение на заплатите, приблизително с 5%. Такива разговори почти постоянно има. На практика, за да функционира системата нормално, са необходими малко над 240 милиона лева.
Едно увеличение на заплатите сега директно се отразява на финансовото състояние на дружествата. Мисля, че такива разговори могат да се водят едва догодина, при стартирането на належащата ни вече тикет система, от която очакваме да влязат допълнителни средства", обясни Зарков.

Шефът на Столичния автотранспорт Слав Монов заяви, че от края на май се водят преговори за евентуално увеличение на заплатите в сектора. По думите му искането е за допълнителни 400 лева върху основната заплата на служителите.

„В момента се водят преговори. Искат 400 лева допълнително на човек. Ние работим за подобряване условията на труда на шофьорите и комфорта на пътниците. Средната заплата на един шофьор е от 1200 до 1400 лева, без храната и допълнителните средства".

Средното месечно възнаграждение на шофьорите е около 1500 лева, като се вземат предвид и надбавките. Освен твърдата заплата, водачите в градската мрежа в София получават по 13 лева на ден за храна, както и пари за дрехи и допълнителни средства за прослужено работно време.

И така, ако синдикатите наистина поискат увеличение от 50% и то бъде прието, месечният доход на шофьорите в София може да надхвърли 2 хиляди лева.