Инициатива "Граждани за устойчиво развитие" искат спиране на обществената поръчка за ЛОТ 3.2 на автомагистрала "Струма". На пресконференция арх. Димитър Димитров поиска международен независим одит на въпросната обществена поръчка.

Искането на сдружението е отправено към министър-председателя Огнян Герджиков, президента Румен Радев и до Европейската комисия. Според арх. Димитров не се търси устройствено решение, а с въпросната обществена поръчка се прави парцеларен план, без да се решават проблемите на хората.

"Не се прави проект за магистрала, а проект за два пътя", коментира арх. Димитров. Според сдружението, обществената поръчка е направена неправомерно.

Арх. Димитров определи като: "пълно малоумие" разделянето на движението и качването му на 750 метра височина, където и тежкотоварният трафик нямало да може да се качи.

Освен това от сдружението смятат, че въпросната обществена поръчка се прави, за да се разпределят едни 2,5 млн. лв. обществени пари, за да можели "багерите на Бойко Борисов" да влязат и да строят.

Поръчката била направена няколко часа преди шефът на пътната агенция да си подаде оставка. Срокът за подаване на проектни предложения изтича на 23-ти февруари.

Арх. Димитров обяви, че в Кресна местните хора искат референдум за това откъде и как да мине трасето на магистралата.

От сдружението, представено от арх. Димитров, настояват за дебат между трите министерства - на регионалното развитие, на екологията и на транспорта. Искат да се обсъдят всички подадени до момента идейни проекти, за да се изготви цялостно инфраструктурно решение.

Арх. Димитров посочи, че проектите трябва да съвместят скоростни жп линии и магистрали като идеята, зад която те застават, е за два двуетажни тунела - единият от които за тирове и леки коли, другият - за леки коли и влакове.

Старата жп линия щяла да се ползва за велотрасе. Въпросните тунели щели да оскъпят участъка с около 50% от сега планираните. Арх. Димитров обяви, че в момента парите от европейските програми са 250 и 280 млн. евро.

За цялата "Струма" европейските пари били 600 млн. евро, от които 300 млн. евро г-жа министершата (арх. Димитров визира Лиляна Павлова - б. р.), се опитала да отклони за "Хемус".

С проекта с двуетажните тунели щял да се реализира автомагистрала, скоростна жп магистрала и обходен път, като старият път Е-79 щял да продължи да функционира, а материалите от изкопните работи да се използват.

Арх. Димитров коментира, че тези проверки и този доклад на служебното правителство е изготвен: "по домашному".