До половин година ще направим опит да пуснем движението по новоизграден 7-километров участък от скоростното трасе Видин - Ботевград, между Новачене и Скравена. Това заяви служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков, който инспектира днес строителството на скоростния път от Монтана до Ботевград. Информация за изказването му беше разпространена от ресорното министерство.

Шишков не останал никак доволен от състоянието на обходния път на Враца и участъка между града и Монтана. Той посочи, че за двете отсечки преди години имало изготвена оценка за въздействие върху околната среда и концепция за проект, но се оказало, че трасето е не подходящо. Регионалният министър информира, че до средата на месец февруари ще започне процедура за възлагане на подробен устройствен план и разширен идеен проект за трасето. "За съжаление участъкът беше просто забравен в годините. Сега вече не е така и хората могат да разчитат, че по най-бързия начин ще бъде възложен проект за трасето", обеща той.

Кабинетът отпуши строежа на магистралата Видин-Ботевград

Кабинетът отпуши строежа на магистралата Видин-Ботевград

Строителството е било забавено заради съдебни процедури

Шишков очаква след Великден да започне строителството и на отсечката Ружинци - Монтана. "Още в първите дни на годината, с първото решение на Министерския съвет, одобрихме отчуждаването на имотите, необходими за изграждането на 41-километровата отсечка. Ще се работи ударно, за да се извърши отчуждаването и да започнем строежа", увери той.

По думите му в останалите участъци строителството се извършва в добри темпове. Забавяне ще има само заради преправянето на първоначалния проект, от който ще отпаднат заложените кръгови кръстовища, срещу които са протестирали и местните жители през 2020 г. "Когато е съгласуван проектът през 2020 г., са заложени 3-4 кръгови кръстовища, които са недопустими. В момента сме пред финал на процедурата да бъде внесен и одобрен подробен устройствен план за изменение в участъците с изграждане на пътни възли", заяви Иван Шишков. Той каза още, че най-напреднало е строителството на скоростния път малко след Видин до Ружинци. По-назад е изпълнението на дейностите по първият участък - при Видин. Строителството на отсечката между Мездра и Ботевград се изпълнява по график, има забавяне поради проблеми с техническото решение, както и все още неодобрени подробни устройствени планове за новите пътни възли. "Това забавяне е във връзка с проблемите, заложени през 2020 г. Разбира се, очаквам до месец-два да бъдат одобрени всички подробни устройствени планове в тази част, за да се отпуши този проблем. Строителните фирми нямат проблеми с финансирането. Въпреки че бях критикуван от бивш регионален министър, че се разплаща на строителните фирми, ние поехме курс да им платим, защото това е единственият начин да бъдат притискани да работят качествено и в срок", обясни Шишков.

Шишков: Тунелът "Петрохан" да мине на концесия, иначе няма да има пари за магистралите

Шишков: Тунелът "Петрохан" да мине на концесия, иначе няма да има пари за магистралите

Според Иван Шишков първо трябва да се построи АМ "Хемус"

"Единственият начин тунелът под Петрохан да стане, е да се изгради с различен икономически подход, чрез концесия, защото държавата няма да може да го изгради в обозримо бъдеще при нужда от 20 млрд. лв. за всички липсващи магистрали", отбеляза за пореден път регионалният министър. Пред присъстващите представители на местната власт той заяви, че проектът за тунел и довеждащо трасе към София е много важен за целия Северозапад. "В момента АПИ работи в тази посока, има възложена процедура за ОВОС, трасето е ясно. То е с около 80 км по-кратко, отколкото това, което изгражда държавата в момента. При всички положения, ние като служебен кабинет и АПИ, ще форсираме колкото се може по-бързо да се завърши екологичната оценка. Но хората трябва да знаят, че държавата няма да има финансова възможност да завърши скоро това трасе", каза Иван Шишков. Той отбеляза също, че само строителството на скоростния път от Видин до Ботевград ще струва над 1 млрд. лв. "За да не се превръща в поредната строителна илюзия, тунелът под Петрохан, предлагам, след като държавата свърши своята част - направи ОВОС и определи трасе, да помислят политиците и да предложат на хората да се направи процедура и да бъдат дадени на концесия. По-добре да има тунел, отколкото да го има само в устата на политиците. По-добре да има магистрала, отколкото да има говорене за магистрала. Това е моето предложение. Дойдох тук, освен да го инспектирам, от това място да се обърна към хората, основно от региона, независимо, че това ще е облекчение на целия пътен трафик. Моето лично мнение е, че това е по-добрият вариант", обясни Шишков.

След инспекцията той проведе работна среща в Областната администрация в Монтана с участието на регионалния зам.-министър Николай Шушков, председателят на Управителния съвет (УС) на Агенция "Пътна инфраструктура" Венцислав Ангелов и Десислава Паунова - член на ръководния орган на АПИ, изпълнителния директор на "Автомагистрали" ЕАД Иван Станчев, Бисер Йорданов - директор на дирекция УСИП в АПИ, областните управители на Монтана, Враца и Видин - Валери Димитров, Георги Митов и Огнян Асенов, зам.-областния управител на Монтана Кирил Делев и директорите на областните пътни управления в трите области. Шишков се запозна с проблемите, свързани с пътищата и ВиК сектора в региона.