Досега нито една проверка на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не е установила строителство в нормите според първоначалния проект. Това заяви в отговор на въпрос на News.bg служебният регионален министър Иван Шишков, който във вторник направи проверка на качеството на строежа на Северната тангента в София при участъка на надлеза над шосето за Чепинци. Аналогична е ситуацията на тангентата, свързваща основни коридори като АМ "Струма" с АМ "Хемус" и АМ "Тракия".

"По проект дебелината на асфалта трябва да е само 20 сантиметра, а тук установихме дори едва 14. Тоест липсва 1/3, с една дума - част от пътя. За съжаление, навсякъде, където проверяваме, липсва част от пътя", заяви Шишков.

"Това е поредната магистрала, поредният скоростен път, който за 5-6 години експлоатация е за основен ремонт", констатира горестно министърът.

Прокурори изпратиха АПИ на Северната скоростна тангента

Прокурори изпратиха АПИ на Северната скоростна тангента

Причината е подаден сигнал за опасности по тангентата и околовръстното

Какво следва - най-вероятно ще се наложи да се прави ремонт на Северната тангента, и то с парите на данъкоплатците, защото гаранционният срок е изтекъл. Първоначално ще се направи анализ на резултатите от днешното изследване, което ще отнеме около 2 седмици.

След това, категоричен е Шишков, всички подобни ремонти ще се възлагат по закона за обществените поръчки, ще се правят подробни проекти предварително, за да може всичко да е изрядно по закон, макар и да отнема повече време.

Ще бъде проверено и качеството на строеж на самото мостово съоръжение над пътя за Чепинци от Северната тангента. "Защото имаме съмнения, че всичко е наред. Гаранцията за мостовите съоръжения е малко по-дълга, така че ако установим нередности, поне да намерим възможност и начин сега и веднага да ремонтираме. А и ако има проблем с мостовото съоръжение, това прави пътя опасен", посочи Шишков.

За строеж на магистрали на концесия мислят в МРРБ

За строеж на магистрали на концесия мислят в МРРБ

Шишков продължава процедурата по незаконните строежи, но няма да издава наказателни постановления

А кой в крайна сметка е отговорен - всички по веригата - проектанти, строители, надзор. "Защото някъде някога се е разписал, че това, което държа в ръцете си, е 20 сантиметра, а то е 14".

По думите му пътищата в България не са опасни сами по себе си, но проблемът е, че заради некачествено строителство се разпадат след няколко години експлоатация. "Което означава, че всички ние трябва ударно да започнем да плащаме. Т.е. МРРБ и АПИ ударно да направи проекти за основни ремонти и всички ние да започнем ударно да плащаме."

Аналогични проблеми са били установени и при проверките на други участъци - като този на АМ "Хемус" от София до Яна, както и на АМ "Марица". "Проверките продължават и в рамките на месец ще направим такива на редица други първокласни и второкласни пътища", коментира на свой ред шефът на АПИ инж. Венцислав Ангелов.

100 км магистрали за ремонт

100 км магистрали за ремонт

500 милиона лева ще трябва да вложи държавата

"Част от основата на пътя на "Марица" е извън нормите, както и асфалтовите пластове. Същият резултат показват и пробите на "Хемус" до Яна. Там също не излизат основните пластове от асфалтовата настилка, както и подасфалтовите пластове. В порядъка на от 6 до 8 сантиметра (по-тънък асфалт)", даде подробности още той.

Що се касае до София и по-конкретно проверката на ул. "Граф Игнатиев" - там са установени нарушения, като вече проектът е "под мушката" на Европейската прокуратура, защото за него са усвоени евросредства.

МРРБ направи късна проверка на ремонта по "Графа"

МРРБ направи късна проверка на ремонта по "Графа"

За да не се пречи на движението

Проверката на Северната тангента, при която освен ядки от асфалта бе изкопана и сериозна дупка, за да се проверки по-обстойно и основата, доведе до километрично задръстване в лентата в посока АМ "Хемус". АПИ уверяват обаче, че ще направят всичко възможно движението да бъде възстановено пълноценно още днес, като ще запълнят дупката със студен асфалт.