Гражданите трябва да получават компенсации при форсмажорни прекъсвания на градския транспорт. За това настояват от "Спаси София" по повод транспортната блокада в София между 14 и 19 май, когато целият наземен градски транспорт спря за шест дни.
След като кметът Васил Терзиев съобщи, че ще се търсят начини пътуващите с карти за градския транспорт да бъдат компенсирани за периода, в който услугата беше прекратена, общинските съветници Борис Бонев, Гергин Борисов и Христо Копаранов внесоха доклад с конкретни предложения за промени в Наредбата за пътуване с обществения транспорт.
Гергин Борисов - член на комисията по транспорт и пътна безопасност, обясни, че целта е Центърът за градска мобилност да има механизми за компенсация на пътниците с дългосрочни превозни документи при спиране на услугата.
Предложението е при форсмажорно преустановяване на услугата, когато заместващ транспорт не е осигурен, притежателите на дългосрочни превозни документи по редовна и преференциална тарифа да избират как да бъдат компенсирани. "Ще има две ясни форми за компенсация - прихващане от стойността на превозната услуга за бъдещ период или удължаване на срока на валидност на картата с броя дни, в които транспортът не е функционирал", посочи председателят на партията Борис Бонев.
"Спаси София" предлага и възможност компенсацията да се прилага автоматично, след заповед на изпълнителния директор на Център за градска мобилност или с решение на Столичния общински съвет, без нужда от допълнителни документи и формуляри от страна на гражданите. "Така при сериозни нарушения в услугата - какъвто беше случая последните шест дена, пътниците няма да се налага да попълват заявления", отбеляза Христо Копаранов.
В новия текст е заложено установяването на форсмажорните обстоятелства да се извършва служебно от ЦГМ, като не се изискват доказателства от гражданите. Също така се регламентира подаването на заявления онлайн или на каса, с минимални усилия от страна на засегнатите.
"Център за градска мобилност" ЕАД, продавайки карти, на практика сключва договор с гражданите. Липсата на процедура за компенсации при непредоставена услуга създава риск от правни претенции и съдебни разходи, които могат да натоварят бюджета на дружеството", изтъква Копаранов.
От "Спаси София" очакват, че Столичният общински съвет - като принципал на транспортните оператори - ще приеме предложенията, за да се гарантира справедливо отношение към пътниците и да се избегнат бъдещи недоволства и хаос при подобни кризи.
За компенсации за пътниците с карти за градски транспорт настояват и от Постоянната комисия по транспорт и пътна безопасност в СОС.
Председателят на комисията Иван Таков и неговият заместник Карлос Контрера поискаха от ЦГМ предложение за компенсация на гражданите, притежаващи абонаментни карти, заради 6-дневната стачка. Те изпратиха официално писмо до изпълнителния директор на "Център за градска мобилност" ЕАД Румяна Милова.
"Във връзка с протестите на транспортните работници в периода 14-19 май 2025 г. наземният градски транспорт на Столична община не се движеше, съгласно разписанията и утвърдените графици. Това доведе до невъзможност закупилите абонаментни карти за МГТ да ползват услугата. В тази връзка считаме, че по отношение на пътниците е бил налице форсмажор, като по независещи от тях обстоятелства, непреодолими обстоятелства, те са били в невъзможност да ползват услуга, за която са предплатили. Поради това предлагаме да извършите разчет и да представите предложение за удължаване валидността на абонаментните карти за МГТ, валидни в посочения период 14-19 май 2025 г., като се удължи валидността им автоматично с 6 календарни дни", пишат в писмото си от транспортната комисия в СОС.
Ilyo
на 20.05.2025 в 17:47:52 #1Както се вижда Спаси София са дребни популисти. Докато беше проблема, никакви ги нямаше