Светофарната уредба на София не работи. Има пропуски по отношение на кибетсигурността. За това алармира общинският съветник Борис Бонев от групата на ПП-ДБ-Спаси София на брифинг в Столичния общински съвет (СОС) за "критични пробойни в защитата на софтуера, управляващ едни от най-важните градски системи".
От "Спаси София" представиха притеснителни факти от доклада след одита на Дирекция "Управление и анализ на трафика", отговаряща за движението, задръстванията и пътната безопасност в София.
"Само с един бутон може да се управлява системата за трафик и да се създава задръстване в столицата или да проследява движението на софиянци", изтъкна Бонев.
Той посочи, че тази дупка създава риск за националната сигурност, тъй като високата разделителна способност на камерите позволява пълно проследяване на хора и автомобили, включително по трасетата на НСО.
"Освен това всеки може да бъде проследяван къде ходи, с кого се вижда и да бъде изнудван", коментира още Бонев.
От "Спаси София" предупреждават, че умните светофари в София са стотици и заради всички тези дупки в системата за управление на трафика, във всеки един момент може да се инсценира катастрофа.
"Това е изключителна уязвимост на Столична община и цялата ни държава", категоричен бе Борис Бонев и предупреди, че това е по-опасно от "НАП-лийкс" - случая, при който бяха компрометирани системите на Националната агенция по приходите преди няколко години.
Лидерът на "Спаси София" посочи, че начело на всичко това стои "Митко Светофара" - Димитър Петров, директор на Дирекция "Управление и анализ на трафика", когото формацията многократно е обвинявала, че саботира мобилността в столицата.
Бонев изрази съжалението си, че кметът Васил Терзиев не сменя Петров от поста му въпреки всички разкрития, които са били направени досега.
"Отсъствието на базови функции за автентикация и регистър на действията е в нарушение на всякакви стандарти за сигурност. Не виждам как подобен софтуер би могъл да премине сертификация", коментира Гергин Борисов, общински съветник от "Спаси София" и член на комисията по дигитална трансформация към СОС.
От формацията обявиха, че днес подават сигнал до ДАНС с искане за спешна проверка, тъй като, по думите им, пробив на една толкова важна система като светофарите и камерите на София, която се ползва и от НСО, трябва да бъде обследван и затворен.
"Подаваме и официално писмо до Терзиев с искане и той да назначи независим дигитален одит. Като дошъл от IT сферата, би трябвало да разбира риска от толерирането или потулването на подобни дефекти, особено докато той е кмет", заяви Андрей Зографски, зам.-председател на комисията по транспорт в СОС.
В отговор на журналистически въпрос дали "Спаси София" ще остане в управляващата коалиция в столицата с ПП-ДБ, Борис Бонев заяви, че съвсем скоро органите на партията ще вземат необходимите решения, спрямо които това ще се прецени. Той изтъкна, че "Спаси София" няма да бъде заложник на Васил Терзиев.
Бонев беше категоричен, че партията му иска реформи и няма да участва в управлението само формално. Той изтъкна, че докато извършват дейности единствено за пиар, истинските проблеми на София стоят на трупчета.
Той припомни и за петте маркера на "Спаси София" за оставането на партията в съвместно управление в София с ПП-ДБ. Те касаят избора на главен архитект, реформиране на структурата на Столична община, ревизия на управлението на ГЕРБ, новите договори за почистване и бюджета на София за 2025 г. "Нова структура на Столична община няма, бюджетът, който ни беше представен, е скандален, конкурсът за главен архитект е нагласен, нови договори за почистване няма, ревизия на ГЕРБ няма", отсече Борис Бонев.
От "Спаси София" изчакват резултата от конкурса за избор на главен архитект, макар да знаят какво ще се получи, след като Терзиев се е съобразил с препоръките им за подобраване на процедурата.