Жители на столичния район "Кремиковци" излязоха на протест заради задръствания на жп прелеза на входа на района, съобщава БНР.

Хората се недоволни от контрола на бариерата, която често образува "тапа" в рамките на 20 до 40 минути.

Те твърдят, че нужди като достъп до аптека в региона са затруднени заради бариерата.

От Националната компания "Железопътна инфраструктура" обясниха, че на мястото са разположени шест коловоза, през които ежедневно преминават и маневрират малки дизелови локомотиви, без които пътническите влакове няма да могат да заминават и преминават през местната гара по предварително изготвеното разписание.

Жителите на района твърдят обаче, че има и случаи, в които бариерата се спуска и вдига, без да е преминал нито един влак или локомотив.

Кметът на район "Кремиковци" Лилия Донкова също подкрепи исканията на протестиращите.

От НКЖИ посочиха, че местоположението на прелеза в гарата налага, когато се отвори сигнал, който да позволи влак да се приеме от другата страна на гарата (не от страната на прелеза), бариерите да са спуснати. Ако влакът спре в гарата и не продължи движението си към прелеза, се получават описаните случаи, когато бариерата е спусната дори когато не преминават влакове.

Протестиращи блокират движението на влакове край гара "Кремиковци"

Протестиращи блокират движението на влакове край гара "Кремиковци"

Те са недоволни, че чакат по половин час по 15 пъти на ден заради маневриращи композиции

От държавното предприятие обясниха, че не могат да бъдат налагани ограничения в кои часове да бъдат изпълнявани заявките, и посочиха, че работното време на превозвачите, които гарата обслужва, е през деня. НКЖИ е длъжно да осигурява непрекъснат достъп до обслужващите съоръженията в гарата, като обслужването става по заявка на клиентите.

"Съгласно изискванията на съществуващата нормативна база, максималното време за заемане на прелезите при извършване на маневра е 20 минути. НКЖИ отговаря както за техническата изправност на прелезите, така също и за действията на експлоатационния персонал, отговорен за движението на влаковете", изтъкват от предприятието и допълват, че местоположението на прелеза в гара "Кремиковци" е много специфично - той обхваща всички коловози на гарата и за всеки влак или возило, което трябва да се придвижи през района, бариерите трябва да бъдат спуснати. Това означава, че освен при преминаване на влакове, бариерите трябва да са спуснати и когато се извършват маневрени придвижвания за преместване на вагони от един коловоз на друг за обслужване на клиентите в гарата.

"Времето, през което прелезът е затворен (т.е. бариерите са спуснати), може да бъде намалено, чрез внедряване на съвременни технически решения. За реализирането е необходимо време за изготвяне на проект и провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител. Трайното решение е изграждане на пътен надлез, за което е необходим значителен финансов ресурс и време. В Националната компания "Железопътна инфраструктура" на този етап няма предвидени средства за изграждане на пътно съоръжение, което да замести пресичането на едно ниво на пътната и железопътната инфраструктура. В район "Кремиковци" на Столичната община е изготвено инвестиционно намерение за изграждане на такъв тип съоръжение, което е подкрепено от НКЖИ и се надяваме съвсем скоро да се намерят средства за изграждането му", посочват от предприятието.

Срок за изграждането на съоръжение няма.