Жители на столичния район "Кремиковци" излязоха на протест заради задръствания на жп прелеза на входа на района, съобщава БНР.
Хората се недоволни от контрола на бариерата, която често образува "тапа" в рамките на 20 до 40 минути.
Те твърдят, че нужди като достъп до аптека в региона са затруднени заради бариерата.
От Националната компания "Железопътна инфраструктура" обясниха, че на мястото са разположени шест коловоза, през които ежедневно преминават и маневрират малки дизелови локомотиви, без които пътническите влакове няма да могат да заминават и преминават през местната гара по предварително изготвеното разписание.
Жителите на района твърдят обаче, че има и случаи, в които бариерата се спуска и вдига, без да е преминал нито един влак или локомотив.
Кметът на район "Кремиковци" Лилия Донкова също подкрепи исканията на протестиращите.
От НКЖИ посочиха, че местоположението на прелеза в гарата налага, когато се отвори сигнал, който да позволи влак да се приеме от другата страна на гарата (не от страната на прелеза), бариерите да са спуснати. Ако влакът спре в гарата и не продължи движението си към прелеза, се получават описаните случаи, когато бариерата е спусната дори когато не преминават влакове.
От държавното предприятие обясниха, че не могат да бъдат налагани ограничения в кои часове да бъдат изпълнявани заявките, и посочиха, че работното време на превозвачите, които гарата обслужва, е през деня. НКЖИ е длъжно да осигурява непрекъснат достъп до обслужващите съоръженията в гарата, като обслужването става по заявка на клиентите.
"Съгласно изискванията на съществуващата нормативна база, максималното време за заемане на прелезите при извършване на маневра е 20 минути. НКЖИ отговаря както за техническата изправност на прелезите, така също и за действията на експлоатационния персонал, отговорен за движението на влаковете", изтъкват от предприятието и допълват, че местоположението на прелеза в гара "Кремиковци" е много специфично - той обхваща всички коловози на гарата и за всеки влак или возило, което трябва да се придвижи през района, бариерите трябва да бъдат спуснати. Това означава, че освен при преминаване на влакове, бариерите трябва да са спуснати и когато се извършват маневрени придвижвания за преместване на вагони от един коловоз на друг за обслужване на клиентите в гарата.
"Времето, през което прелезът е затворен (т.е. бариерите са спуснати), може да бъде намалено, чрез внедряване на съвременни технически решения. За реализирането е необходимо време за изготвяне на проект и провеждане на обществена поръчка за избор на изпълнител. Трайното решение е изграждане на пътен надлез, за което е необходим значителен финансов ресурс и време. В Националната компания "Железопътна инфраструктура" на този етап няма предвидени средства за изграждане на пътно съоръжение, което да замести пресичането на едно ниво на пътната и железопътната инфраструктура. В район "Кремиковци" на Столичната община е изготвено инвестиционно намерение за изграждане на такъв тип съоръжение, което е подкрепено от НКЖИ и се надяваме съвсем скоро да се намерят средства за изграждането му", посочват от предприятието.
Срок за изграждането на съоръжение няма.