Отпадането на проекта за жп-линията Монтана-Медковец от процедурите за кандидатстване за евросредства беше определен като отказ от национален и регионален интерес от народния представител Вили Лилков, предаде БНР.

Припомняме, на 15 февруари е крайният срок за подаване на формата за кандидатстване за този проект. Лилков обясни, че от общо 405 млн. евро европейски средства 85% ще бъдат безвъзмездни. Според него, на такъв голям процент едва ли ще можем да се надяваме през следващите години.

Той не може да си обясни защо вместо да получим такъв голям грант безвъзмездно, ние го заменяме с няколко по-дребни проекта. "Това е отказ от национален интерес и от европейски приоритет, тъй като този коридор е един от 9-те приоритетни еврокоридора, за които Европа много настоява да се развият. По проекта е работено много дълго, повече от 12-13 години България настоява за този проект, а сега изведнъж се отказваме от него с мотив, че е нерентабилен", заяви Вили Лилков.

Сред ползите от подобен проект той открои съкращаването на времето за пътуване по линията Видин-София от пет часа на три часа.

Според него, това ще доведе до ръст на цената на недвижимите имоти в региона и по-висока заетост за местните хора. "2 300 автомобила дневно преминават пред Дунав мост 2", посочи Лилков.

Това трасе има стратегическо значение. "Ако не започнем да модернизираме това трасе от коридор Ориент-източно-средиземноморски, Гърция ще прехвърли своя жп-трафик вместо през София като транспортен хъб, през Македония и Сърбия. Румъния също разчита на това трасе за свързването си с Европа", категоричен е депутатът.

Веселин Кирев от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт обясни, че с този проект можем да кандидатстваме за значително по-голямо финансираме и да го разширим до Враца. Според Кирев , не си използваме кръстопътното положение. "С 40% се е увеличил трафикът по Дунав мост 2, подчерта той в отговор на обясненията за слаби трафик-прогнози по трасето, които обезсмеслят кандидатстването по проекта", обясни той.

Кирев попита дали при изготвянето на документите този трафик е взет предвид и допълни, че Кохезионният фонд за по-слаборазвитите страни е създаден точно, за да подпомага нерентабилните проекти.

От Националната компания "Железопътна инфраструктура" Мария Чакърова, директор на "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" обясни, че проектът е отпаднал, защото са се променили някои от основните правила за изготвяне на проектите, като определящ сред тях е анализът на трафиковите прогнози.

"Когато тези прогнози бяха актуализирани, за да бъде изготвен документа, показващ жизнеспособността на инвестиционните проекти, се оказа, че количеството на пътнико и товаропотока не е достатъчно, за да покрие критерия „икономическа жизнеспособност“, разказа Чакърова. Според нея, икономически неефективен проект няма никакъв шанс да бъде одобрен от европейските институции.

"Никой не се е отказал от реализацията на този проект, в момента сме избрали други проекти за кандидатстване. Решението не е политическо. Министърът беше изключително недоволен от крайния резултат", заяви още Чакърова.

Народни представители с отношение към Северозападна България ще изготвят отворено писмо до премиера и ще го поканят на сериозен разговор за региона, съобщи Вили Лилков. Според него, ако не се вземат мерки, дегенерационните процеси на Северозапада скоро могат да започнат да заразяват и други региони, прогнозира той.