Информацията е златото на 21-ви век. Но дали умеем да различаваме истинското злато от фалшивото? Можем ли да навигираме успешно в морето от новини, анализи и информация в социалните мрежи?

Ако не успяваме да разпознаваме кои са достоверните източници на информация, лесно можем да попаднем под влиянието на различни спекулации, да бъдем подведени, измамени или подтикнати да вземем неподходящи решения за живота си.

И така, как да разпознаваме достоверни източници на информация? Повече по темата научаваме от новия епизод на видеокаста "Уменията на 21-ви век", продуциран от Лидл България.

В него гостуват две дами - медийни експерти с дългогодишен опит: Юлия Мишкова и Кристина Христова.

Юлия е старши специалист "Управление на проекти" на сайта prepodavame.bg.

Участва в разработването на разнообразни учебни материали, свързани с теми като медийна грамотност, екологично образование и др.

Кристина Христова е председател на Коалицията за медийна грамотност и ръководител на платформата Factcheck.bg. Кристина е сред учредителите и председател на АЕЖ-България в периода 2010 - 2016 г.

Те споделят, че е важно да се обърне внимание на няколко важни елемента при четене или гледане на новини.

Кой е авторът на новината/мнението

Обикновено се доверяваме повече на приятелите си, отколкото на медии или непознати авторитети. За съжаление обаче невинаги дори най-близките ни приятели имат реална преценка дали една новина е фалшива или не, така че не е препоръчително да пренасяме доверието от човека върху новината без допълнителна проверка.

Къде е поместено съобщението

Официалният профил на дадена личност в социалните медии обикновено се отбелязва със синя отметка и това е достатъчна гаранция, че той наистина е автор на тези думи.

Когато прочетете преразказ на нечии думи, винаги се опитвайте да стигнете до оригиналното изказване, за да чуете/прочетете сами цялото изказване. Нерядко се взима само част от мнението, за да се предизвика крайна емоция, а може да се окаже, че цялостното звучене и смисъл е бил различен.

Официални, популярни и манипулиращи медии

Когато става дума за медии, с най-голямо доверие се ползват националните радио и телевизия, но и там не е изключено информацията да бъде предадена неточно или частично. С по-малка степен на доверие се ползват сайтовете, като там можем да разделим изданията на два вида - с дългогодишна история, ясен редакторски екип и собственик и такива, които са създадени само за да разпространяват фалшиви новини.

Обикновено сайтовете от втората група препечатват дословно новини едни от други и се посочват взаимно като източник на информацията. Това се прави с цел да се размножи една новина на много места и читателят да си каже "щом го казват в много медии, значи е вярно".

Какви други методи за разпознаване на фалшивата информация можете да научите от във втория епизод на "Уменията на 21-ви век".

За видеокаста "Уменията на 21-ви век":

Образователният видеокастът "Уменията на 21-ви век" е продължение на успешна вътрешна програма за обучения в лични, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Lid.

Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са двама служители от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори с експерти те обсъждат актуални теми като медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.

Първите два епизода предизвикаха голям интерес и бяха гледани общо от над 90 хиляди души.

Епизодите от видеокаста "Уменията на 21 век" са достъпни безплатно в канала на Лидл България в YouTube, като всеки месец ще се предлага на аудиторията по един нов епизод.

Как ще живеем по-добре: Нов видеокаст ни разкрива уменията на бъдещето

Как ще живеем по-добре: Нов видеокаст ни разкрива уменията на бъдещето

Наричат ги "уменията на живота", "меки умения, "ключови умения", "фундаментални умения"