"Религията като възпитателен подход не е ефективният и ефикасният подход да се развива личността на човек. Цивилизационната роля на религията е неоспорима, но не и като подход, който да формира личността. Религията не е инструмента, с който децата да станат по-добри."
Това заяви пред News.bg образователният експерт и учител Петър Велков отново идеята на Министерство на образованието и науката да въведе предмет "Добродетели и религия" в училищата.
Велков сподели, че това, което го притеснява е, че изобщо този дебат се води на фона на толкова много проблеми, които има в училищата, свързани със здравето на децата.
По думите му 1/3 от децата са затлъстели, над 50% са функционално неграмотни, има проблеми с кадрите, учебните програми са в ужасно състояние, а цялата енергия на обществото се неглижира заради това дали да има или да няма религия в училищата.
Велков посочи, че докато някой държави въвеждат задължителен предмет "Изкуствен интелект", ние си говорим отново за въвеждане на предмет "Религия".
"Проблематично е какво искаме да постигнем с предмета "Добродетели и религия". Това, което представи МОН, са пет страници след кръглата маса по темата в НДК", открои образователният експерт. Той коментира, че тези страници са недостатъчни изобщо да се говори за въвеждане на такъв предмет.
"И до ден днешен патриархът и хората около него, те си наричат целия предмет "Вероизповедание", коментира още Велков.
Според него религията не е слоганът, който ще направи децата добри.
"Има доказани, ефективни и ефикасни инструменти как може да се работи за това да се развива личността на децата", изтъкна Велков и допълни, че няма как да очакваме да се постигнат резултати с един час седмично по религия. "Защо този предмет трябва да влезе на мястото на друг", запита той.
По думите му има и други проблеми.
"Какво правим, хипотетично, в един християнски регион, ако има деца мюсюлманчета. Ако в този християнски регион се сформира паралелка за изучаване на "Добродетели и религия", мюсюлманчетата какво ще правят? Тези деца няма да имат друга опция, а ще трябва да учат християнство. Същото се отнася и за един мюсюлмански регион, в който учат християни. Паралелка с 95% мюсюлманчета и има едно християнче, какво ще прави то? Тогава родителите какво ще правят", запита Петър Велков.
Той посочи, че въпросът, който не се задава, е какви пари ще се хвърлят за този нов предмет "Добродетели и религия" - за печатане на учебници и тяхното писане.
Петър Велков пита също така и защо не се реши да се вкарва предмет "Уменията на XXI век", където може да се развива личността на детето и да учи много практически неща.
"Далеч по-смислени неща могат да се въведат в училищата", категоричен е образователният експерт.
ivan-koichev
на 25.05.2025 в 18:06:32 #19Само католиците убиват живи хора заради мъртав бог. По точно изгарят ги, други па са ощастливени чрез "светата инквизиция".
kunlun-chanchunchen
на 25.05.2025 в 09:53:09 #18религията е най-голямото зло, а зло това е да се yбивaт живи хора заради мъpтъв бoг!
kunlun-chanchunchen
на 25.05.2025 в 09:49:44 #17peлигията е болест!
kunlun-chanchunchen
на 25.05.2025 в 09:47:01 #16ДА КАЖЕМ НЕ НА ПPABOCЛАВНИЯT ФAШИЗЪM
Spotlight
на 25.05.2025 в 00:09:51 #15Вън религията от училищата. Религията е по-опасна от алкохола и наркотиците.
rosstrollnadzor
на 24.05.2025 в 20:12:45 #14Знанието е сила , незнанието е вяра !! с този цитат се казва всичко ... А по въпроса за "изкуственият интелект" , аз бих използвал много по-точният термин "невронни мрежи" , и според мен трябва да бъде задължителен . Това е много силна технология , когато я владееш !! В момента тече интеграцията й и в близко бъдеще ще бъде като да работиш с текстов документ или да попълваш таблица , или да търсиш в база данни . Едно от ежедневно необходимите умения ... Килимявките нямат работа в училището !! И защо цялата ватна папплач изведнъж се фанаха за православните нефелщини ?!
ivan-koichev
на 24.05.2025 в 17:35:04 #13Става въпрос за хипотетично сравнение на две все още нереализирани неща.
Putler KAPUT
на 24.05.2025 в 17:29:39 #12@ivan-koichev ??? "Не може да се каже, че религията е излишна и по добре да се преподава религия отколкото ЛГТБ."
svev
на 24.05.2025 в 17:28:29 #11Какво ли щяхме да правим без мнението на това 130-сантиметрово хюмне
ivan-koichev
на 24.05.2025 в 17:22:09 #10путлер, къде съм твърдял освен в твоето въображение, че ЛГБТ се е преподавало в българските училища? " А часовете по Религия единствено ще осигурят пряк достъп на руската пропаганда до мозъците на децата ни." А католицизма религия ли е и и той ли е руска пропаганда?
Putler KAPUT
на 24.05.2025 в 17:10:32 #9@ivan-koichev Къде, кога и кой, някога е преподавал "ЛГБТ" в българските училища? а малоумници? Дай пример с линк бе мишок?! Психират ви ежедневно с измишльотини в групите на Израждане и ви пробутват "чудната" идея за Религията като "противоотрова" за митичния "джендър". А часовете по Религия единствено ще осигурят пряк достъп на руската пропаганда до мозъците на децата ни. Руските еничари от Израждане ви измислят "заплахи" и "проблеми" чието единствено "решение" е Русия.
shtimpo
на 24.05.2025 в 12:37:38 #85. Откъде идва вярата/убеждението, че новото е задължително по-добро от старото? От “добрата” корпорация дето си е купила публикация в “добрата” медия
Защо ИИ е непременно нещо добро, “експерче”?
Щото тъй ти платиха да кажеш, затова
Колко лъжи и глупости бълват всеки ден всички (имитации на) ИИ?
Програмирани са от хора!!
Хора, чиито заплати идват от НЯКОЙ ДРУГ.
Някой неизвестен вам.
Някой с цели, които - залагам каса бира - не отиват по-далеч от трупане на още пари, власт и контрол върху “стадото”.
Приятен уикенд
shtimpo
на 24.05.2025 в 12:28:30 #74. Коя организация (правителствена/политическа/религиозна/военна и т.н.) се стреми да направи всички в (и извън) нея толкова образовани, силни и НЕЗАВИСИМИ, та да обезсмисли съществуването си? Самообяснително ли е туй или не?
shtimpo
на 24.05.2025 в 12:25:55 #63. Ценностите НЕ идват от религията (която и да е тя), колкото и да ви убеждават апостолите й, че е точно тъй. Тоз простичък факт, обаче, не само няма да спре ами ще настърви всеки навлякъл религиозни одежди в безспирни опити да си припише заслугите авторството на тези ценности. Туй се нарича “мек” контрол
Точно тъй. Дали на покрива на храма има кръст, полумесец или нещо друго, щом теглите чертата тоз храм служи за контрол на “стадото” (те ви виждат тъй, не аз).
shtimpo
на 24.05.2025 в 12:17:54 #52. Откъде идва вярата/убеждението, че държавата ще научи децата ви кое какво е по-добре от вас? От държавата ?!?!!!
Самообяснително ли е туй или не?
ivan-koichev
на 24.05.2025 в 12:16:05 #4И вярващите и не вярващите трябва да имат еднакви права. Не може да се каже, че религията е излишна и по добре да се преподава религия отколкото ЛГТБ. А криворабиращото "семейство' е най сериозния проблем.
shtimpo
на 24.05.2025 в 12:15:12 #3Колко много има за разопаковане…. Да не губим време: 1. Експерт ли е - винаги греши/лъже; ВИ-НА-ГИ!!! Основание: някой му плаща; някой ДРУГ, а не вие; той/тя винаги ще убеждават в посоката откъдето идат парите; този някой е неизвестен вам и като такъв е проява на върховна глупост да вярвате, че ви мисли доброто; На какво учите децата си? Да вярват или да не вярват на непознати?
dyado-yotso
на 24.05.2025 в 11:44:21 #2Ами 100% е прав човекът. Вярата трябва да е нещо много лично, за тези, които вярват - не трябва да с преподава. А ценностите се възпитават в семейството.
Дуде
на 24.05.2025 в 10:48:06 #1Петърчо, не само арабите мюсулмани искат да си живеят в средновековието. И ние искаме.