Търговската верига Лидл България представи "Ефектът Lidl" за 2021 г. "Ефектът Lidl" представлява оценка на икономическото въздействие от дейността на Лидл България, изготвена от експертите на Института за пазарна икономика (ИПИ). Първата такава оценка компанията представи по случай десетата си годишнина в България.
Анализът показва реалния принос за развитието на българската икономика, който Лидл България реализира благодарение на това, че извършва своята дейност в страната. Тази втора оценка е особено важна не само защото измерва преките и непреките ефекти, които произтичат от взаимодействието на компанията с останалите отрасли и бизнес сектори. Тя е важна и защото показва приноса на Lidl в предизвикателната обстановка след поредица от последователни кризи.
Това, което компанията обобщава по повод новата оценка, е, че нейният цялостен принос всъщност далеч надхвърля приноса към икономиката.
В поредица от материали ще ви разкажем какво стои зад преките и непреки ефекти от дейността на компанията и как Лидл България се превръща в двигател за българската икономика.
12 години на българския пазар
Лидл България стартира своята дейност в страната през 2010 г., когато открива едновременно 14 магазина, обслужвани от една логистична база. Компанията се разраства устойчиво и днес, 12 години по-късно, търговските обекти наброяват 115, разположени в 51 града в страната, логистичните бази вече са две, а броят на служителите надхвърля 4000. Компанията се утвърди като предпочитан работодател, ключов инвеститор и безспорен макроикономически фактор за страната ни. Със своя специфичен бизнес модел, широка гама от собствени марки и новаторски подход, Лидл България постигна и най-важното нещо за един ритейлър - спечели доверието на българския потребител.
По повод своята десетгодишнина Лидл България представи за първи път икономическа оценка на своята дейност в страната. Анализът, изготвен от ИПИ, показа, че за 2019 г. приносът на Lidl към икономиката на страната възлиза на 1,12 млрд. лв. Две години по-късно, втората оценка на икономическото въздействие на Лидл България отчита резултат за 2021 г. в размер на над 1,61 млрд. лв. Този ръст от 44% спрямо 2019 г. ясно показва, че заедно с разрастването на дейността на компанията в страната расте и създадената от нея стойност.
Оценката за 2021 г.
Анализът на икономистите от ИПИ измерва както прекия принос през разходите на компанията, така и косвените ефекти, които са резултат от допълнителното търсене по веригата на стойността и доходите, което тези разходи създават.
Какво представляват преките ефекти
Към тях се отнасят всички разходи, които Лидл България прави, за да поддържа дейността си. В това число влизат плащанията към български производители за различни хранителни и нехранителни стоки; плащания към собственици на имоти и различни строителни компании за закупуване на терени, изграждане на нови обекти, оборудване, ремонт и поддръжка на сградния фонд; плащания към компании за ползване на разнообразни услуги - транспортна и охранителна дейност, маркетингови и ИТ услуги и др. Тук влизат и нетните възнаграждения, които компанията изплаща на своите служители.
Какво представляват непреките ефекти
Всеки разход, който Лидл България прави, на практика променя икономическата картина в страната и създава т.нар. непреки ефекти. От една страна са доставчиците на стоки и услуги за Lidl, които на свой ред инвестират получените средства за закупуване на суровини, промишлени стоки, наемат хора, плащат възнаграждения. От друга страна са служителите на Лидл България, които харчат своите доходи за разнообразни стоки и услуги. Така дейността на компанията чрез разходите - преките ефекти и допълнителното въздействие, което те създават - непреките ефекти, допринася за развитието на икономиката и се превръща в неин двигател.
Източник: Лидл България
Как това се изразява в конкретни числа
На първо място по обем са разходите за стоки - общо 620 млн. за 2021 г. От тях 555 млн. лв. са за стоки, а 65 млн. е износът, реализиран от български компании в европейската мрежа на Lidl. Така похарчените 620 млн. лв. за разнообразни стоки създават допълнителни непреки ефекти на стойност 460 млн. лв.
Методологията, която ИПИ използва, отчита, че инвестициите на Лидл България в строителството на нови магазини, подобрения, машини и оборудване през 2021 г. достигат 112 млн. лв. и от своя страна създават допълнително търсене в икономиката на стойност 83 млн. лв.
Преките ефекти от разходите за външни услуги, оборудване и ремонти възлизат на 139 млн. лв. Чрез тях Лидл България допринася с още 86 млн. лв. под формата на непреки ефекти.
Важна част от разходите на всяка компания са възнагражденията на служителите. За последната година нетните разходи на веригата за заплати са 71 млн. лв., с което Lidl създава допълнително търсене по веригата на стойността в размер на 41 млн. лв.
Всичко това формира преки ефекти в размер на 942 млн. лв. и непреки ефекти в размер на 670 млн. лв.
Източник: Лидл България
Важно е да се отбележи, че според методологията на ИПИ в преките ефекти не се включват разходите за данъци, осигуровки и такси, които компанията внася в държавния и местните бюджети, а това са още 42,3 млн. лв. платени данъци за 2021 г.
Обобщените резултати от втората оценка, означена като "Ефектът Lidl" показват, че приносът на компанията за развитието на българската икономика през изминалата година представлява създадено съвкупно търсене в страната в размер на около 1,61 млрд. лв., което е ръст от 44% спрямо оценката на икономическия принос от дейността на Лидл България през 2019 г.
Разпределение на разходите, които Lidl прави в България, през примерни 100 лв.
За по-голяма яснота и лесно разбиране, нека разгледаме Ефектът Lidl през примерни 100 лв., които компанията харчи в страната.
От всеки 100 лева разходи на Лидл България в страната, близо 62 лева отиват за различни хранителни и нехранителни стоки от български компании - като например месни и млечни продукти, пресни плодове и зеленчуци, козметични продукти и др.
За да бъде по-близо до своите клиенти чрез удобни локации, както и за да им осигури лесно бързо и приятно пазаруване, от всеки 100 лв., които харчи в страната, почти 14 лв. се инвестират в изграждането на нови обекти, тяхната поддръжка и ремонт, а още а 3,50 лева - в ново оборудване и съоръжения.
Други близо 9,50 лв. от примерните 100 лв. са разходите за транспортна и охранителна дейност, разнообразни бизнес, IT, маркетинг услуги и материали, необходими за работата на веригата в страната. Малко над 7 лв. от примерните 100 лв. са нетните разходи за заплати и възнаграждения на екипа - служители в магазините, складовете и администрацията. Като един от големите данъкоплатци, Лидл България внася над 4 лв. от всеки 100 лв. в държавния и местните бюджети под формата на данъци и осигуровки.
Източник: Лидл България
Вследствие на непреките ефекти, които тези разходи генерират, всеки 100 лв., които компанията харчи в България през миналата година, създават допълнително търсене на стойност 71 лв. Така общият принос на Lidl в икономиката - Ефектът Lidl възлиза на 171 лв.
Кратката брошура, в която е представено резюме на основните данни от доклада 2021 г., изготвен от ИПИ, както и видео, можете да видите тук: https://corporate.lidl.bg/efekt-t-lidl