Търговската верига Лидл България представи "Ефектът Lidl" за 2021 г. "Ефектът Lidl" представлява оценка на икономическото въздействие от дейността на Лидл България, изготвена от експертите на Института за пазарна икономика (ИПИ). Първата такава оценка компанията представи по случай десетата си годишнина в България.
Анализът показва реалния принос за развитието на българската икономика, който Лидл България реализира благодарение на това, че извършва своята дейност в страната. Тази втора оценка е особено важна не само защото измерва преките и непреките ефекти, които произтичат от взаимодействието на компанията с останалите отрасли и бизнес сектори. Тя е важна и защото показва приноса на Lidl в предизвикателната обстановка след поредица от последователни кризи.
Това, което компанията обобщава по повод новата оценка, е, че нейният цялостен принос всъщност далеч надхвърля приноса към икономиката.
В поредица от материали ще ви разкажем какво стои зад преките и непреки ефекти от дейността на компанията и как Лидл България се превръща в двигател за българската икономика.
Lidl е добре позната на българския пазар търговска верига, в която всеки открива по нещо, което го свързва по специфичен начин. Компанията стъпва на българския пазар през 2010 г. като открива едновременно 14 магазина в 11 града. Днес, 12 години по-късно магазините са вече 115 в 51 града на страната, и 2 логистични бази - в с. Равно поле, София и с. Кабиле, Ямбол.
Цялата тази мащабна дейност неминуемо оказва влияние върху икономиката на страната, особено на регионално ниво, Именно това влияние е предмет на анализа, който Институтът за пазарна икономика изготви. Резултатите от техния анализ показват, че приносът на компанията към българската икономика през 2021 г. представлява създадено съвкупно търсене в страната в размер на около 1,61 млрд. лв., което е ръст от 44% спрямо 2019 г.
Погледнато на регионално ниво, разрастването на компанията се превръща в сериозен фактор за развитието на общините, в които Lidl присъства. Според анализа на ИПИ основните фактори, с които компанията влияе на регионално ниво са нивата на възнаграждение и приносът към местните бюджети под формата на данъци.
Lidl - лидер в бранша по средни нива на заплащане
През 2021 г. средният брой на заетите в Лидл България надхвърля 3300 души, а за техните възнаграждения за 2021 г. нетните разходи на компанията достигат 71 млн. лв.
Според данните на ИПИ средната месечна заплата* в компанията през 2021 г. достига 2350 лв. на месец, което е с над 81% над средната в сектор търговия на едро и дребно и с над 53% по-висока от средната работна заплата за страната, което още повече засилва регионалния принос на компанията към местните пазари на труда.
Това нарежда Лидл България като безспорен лидер по заплащане на своите служители на всеки от местните пазари, на които компанията извършва дейност. Няма нито една община, в която средната брутна заплата в Lidl да е по-ниска от средната за сектора, като това важи дори за столицата, където заплатите като цяло са значително по-високи от средните за страната. Само в две общини - Козлодуй и Панагюрище - заплатите във филиалите на веригата са по-ниски от средните в общината, където присъстват други големи работодатели - ядрена централа и добивно предприятие. Във всички други общини, в които Лидл България има присъствие, заплатите са над средните за общината, а в повечето от тях - значително над средните. По-високите възнаграждения са както за служителите в търговските обекти, така и за работните позиции в логистичните бази. Според експертите на ИПИ тези високи възнаграждения допринасят за развитието на местните пазари на труда и са стимул и за останалите компании.
Стабилен работодател в Covid кризата

Източник: Лидл България
Лидл България инвестира изключително много усилия и средства и по време на кризата с COVID-19, което отново затвърждава образа на компанията като отговорен работодател, за когото сигурността и безопасността на служителите са основен приоритет. По време на пандемията само за осем седмици в икономиката на България са съкратени 125 хиляди работни места, Лидл България не само не предприема стъпки към намаление или задържане на броя на наетите лица, а напротив - техният брой расте. Устойчивите HR политики, които Lidl следва, са в основата на човешкото отношение и искрената грижа към служителите, наред с възможностите за развитие, откритият диалог и доверието.
Екип от хора, които вярват в модела Lidl
Освен справедливо заплатения труд, служителите на Lidl са спокойни, че могат да разчитат на европейски условия и работна среда, възможности за развитие, честна и открита комуникация, както и че имат стабилен и надежден работодател, който не спира да се грижи за тях, включително относно здраве, баланс работа - личен живот и др. Ангажиментът на компанията към служителите се изразява в много и различни посоки - от сигурността, която им дава, през доброто заплащане, до възможностите да се развиват и да растат и да се чувстват ценени и мотивирани.
Лидл България е първата верига, която обявява почивен ден на трите национални празника - Коледа, Великден и Нова година, за служителите в своите магазини и така дава пример за добра работодателска практика и реална грижа за баланса работа - личен живот. Веригата не спира да обогатява списъка с възможности за развитие и социални придобивки за своите служители и ежегодно инвестира 6-цифрен бюджет в тяхното обучение и растеж.
За четвърта поредна година Лидл България е отличена с международния сертификат TOP Employer 2023 за България и Европа от водещата международна организация TOP Employers Institute. Отличното представяне на компанията в процеса по сертификация я нарежда в ТОП 3 на най-добрите работодатели в България. Общият резултат на Лидл България е с близо 12% над средния за бранша в Европа и с над 7% по-добър от този на всички отличени ТОП работодатели в света за 2023.

Източник: Лидл България
Нещо повече, тези външни оценки се припокриват с вътрешната оценка на служителите, които имат възможност всяка година анонимно да споделят дали са доволни от компанията и които показват цялостната им удовлетвореност и готовност да я препоръчат като работодател. Това се отнася както за работещите в столицата, така и в по-малките населени места.
Lidl - значим данъкоплатец в общините, в които присъства
Резултатите от втората оценка "Ефектът Lidl" още веднъж затвърждават позицията на Лидл България като един от значимите инвеститори, данъкоплатци, работодатели и бизнес партньори във всички региони на страната, в които компанията присъства.
Според данните в доклада през 2021 г. веригата е платила 42,3 млн. данъци
В тази сума се включват корпоративен данък - 6,2 млн. лв., социални и здравни осигуровки за служителите - 23,7 млн. лв. и данък върху доходите на физическите лица - 7,8 млн. лв. Към тях се прибавят още над 4,4 млн. лв. под формата на местни данъци, включително 2,7 млн. лв. такса битови отпадъци и 1,7 млн. лв. данък сгради. Общият размер на платените от компанията данъци през 2021 г. е над два пъти по-висок в сравнение с 2019 г., което позиционира Lidl не само като ключов фактор на пазара на труда, но и като значим данъкоплатец.
Грижа за местните общности
Един от основните приоритети, заложен в стратегията за устойчиво развитие на Лидл България, е подкрепата на местните общности в различните региони, в които веригата присъства. С откриването на всеки нов магазин компанията допринася за облагородяване на заобикалящата инфраструктура, изграждане на детски площадки, пешеходни пътеки, светофари и др., създаване на зелени места за отдих и запазване на съществуващите зелените площи.

Източник: Лидл България
Основен принос към местните общности има и най-голямата социално-отговорна инициатива на веригата - "Ти и Lidl за по-добър живот", благодарение на която компанията за 5 години подкрепя с над 915 000 лв. различни проекти на граждански организации в цялата страна. Да добавим бройката на проектите и общините.
*Без възнагражденията за висшия мениджмънт и без допълнителните социални придобивки за персонала
Кратката брошура, в която е представено резюме на основните данни от доклада 2021 г., изготвен от ИПИ, както и видео, можете да видите тук: https://corporate.lidl.bg/efekt-t-lidl