Търговската верига Лидл България представи "Ефектът Lidl" за 2021 г. "Ефектът Lidl" представлява оценка на икономическото въздействие от дейността на Лидл България, изготвена от експертите на Института за пазарна икономика (ИПИ). Първата такава оценка компанията представи по случай десетата си годишнина в България.

Анализът показва реалния принос за развитието на българската икономика, който Лидл България реализира благодарение на това, че извършва своята дейност в страната. Тази втора оценка е особено важна не само защото измерва преките и непреките ефекти, които произтичат от взаимодействието на компанията с останалите отрасли и бизнес сектори. Тя е важна и защото показва приноса на Lidl в предизвикателната обстановка след поредица от последователни кризи.

Това, което компанията обобщава по повод новата оценка, е, че нейният цялостен принос всъщност далеч надхвърля приноса към икономиката.

В поредица от материали ще ви разкажем какво стои зад преките и непреки ефекти от дейността на компанията и как Лидл България се превръща в двигател за българската икономика.

Lidl - доверен партньор на българските производители

От стъпването си на българския пазар през 2010 г. Lidl заема една от водещите позиции в сектора на търговията, с ключова роля като доверен партньор на българските производители. В основата на това дългосрочно и стабилно партньорство са различните възможности за растеж и развитие, които Лидл България предоставя на своите местни партньори, както на българския пазар - чрез платформата от 115 магазина в България, чиято бройка расте всяка година, така и на външните пазари - с достъп до над 12 000 магазина в цяла Европа.

Снимка 606813

Източник: Лидл България

Благодарение на тези две линии, в които могат да се развиват, българските производители постигат много: подобряват качеството на своите продукти; реализират ръст на продажбите и производствените обеми; разширяват бизнеса и модернизират производството си; стават още по-конкурентни на българския и международен пазар.

Именно работата с българските производители е и един от основните елементи, които формират приноса на компанията към икономиката на страната.

За 2021 г. цялостният икономически принос на Lidl отбелязва ръст от 44% спрямо 2019 г.

За 2021 г. цялостният икономически принос на Lidl отбелязва ръст от 44% спрямо 2019 г.

От всеки 100 лева разходи на Лидл България, близо 62 лева отиват за различни хранителни и нехранителни стоки от български компании

555 млн. лв. разходи за български стоки през 2021 г.

Оценката на дейността на Лидл България, изготвена от ИПИ се основава на разбирането, че всяка компания има преки и непреки ефекти от своята дейност: преки, измерени през размера и структурата на разходите й, и непреки, които са резултат от нейното взаимодействие с останалите отрасли и бизнес сектори.

Всички разходи, които компанията прави към български компании за покупка на стоки и услуги, формират т.нар. преки ефекти. Само за 2021 г. Лидл България е инвестирала 555 млн. лв. за покупка на стоки от български производители за реализация на вътрешния пазар, което е ръст от 56% спрямо 2019 г. Най-сериозен дял имат разнообразните пакетирани преработени храни - над 42%, значителен е делът и на месните продукти (26,6%), а млечните изделия заемат 11,1%. Пресните плодове и зеленчуци са 7,9% от общия размер на доставените от български производители стоки за продажба.

По данни от втората оценка "Ефектът Lidl", за последните 2 години компанията значително разширява партньорството си с българските производители, като делът на техните стоки в асортимента на веригата нараства с 11%.

65 млн. лв. износ на български производители с Lidl

В допълнение на разходите за стоки за реализация на местния пазар, още близо 65 млн. лв. е стойността на износа, реализиран от български компании в европейската търговска мрежа на Lidl през 2021 г. Експортният оборот на българските партньори на Lidl расте всяка година - с повече от 100% за последните 3 години. В годината на пандемията износът нараства с близо 20% спрямо нивата от 2019 г., през 2021 г. нарастването спрямо 2020 г. е над 35% 35%, а през 2022 г. достига рекордните 101 млн. лв. и представлява ръст от 56% спрямо 2021 г.

За последните 3 години (2019-2021 г.) 252 различни продукта на 58 родни компании са достигнали до 27 европейски пазара благодарение на партньорството с Лидл България. За този период страната с най-голям дял - 36%, в експортния оборот, реализиран в европейската търговска мрежа на Lidl, остава Румъния, където за 3-те години 34 родни производители са реализирали износ на 89 различни продукта на обща стойност 55 млн. лв.

Снимка 606814

Източник: Лидл България

Сред топ 5 държавите по размер на износа се нареждат Гърция с оборот в размер на 32 млн. лв., което е 21% от общия оборот, Германия с 11,5% от оборота, Сърбия с 8,4% и Унгария с 9 млн. или 6% от реализирания оборот за последните 3 години.

За календарната 2022 г. водещ като оборот отново е огромният румънски пазар с 32,24% от целия износ. Сред топ 5 държавите се нареждат още Германия, където износът достига 18,6 млн. лв., Гърция с 18 млн. лв., Унгария с над 11 млн. лв. оборот и Сърбия с 6,6 млн. лв. реализиран оборот за 2022 г.

Непреки ефекти върху икономиката от работата с български производители

Всички плащания за стоки, които Lidl прави към български производители, на свой ред създават т.нар. непреки ефекти. Така например разходите за покупка на местни плодове и зеленчуци генерират нови такива - за аренда на земеделска земя, покупка на машини и горива, възнаграждения, данъци и т.н. Покупката на други хранителни продукти от местни производители също генерира допълнителни разходи за отглеждане на животни, преработка на месни, млечни и други продукти, разходи за пакетиране, транспорт и др. Анализът на ИПИ прави оценка на този допълнителен ефект върху приходите от продажби на българските предприятия от всички сектори на икономиката, които по веригата на стойността са били повлияни от дейността на Лидл България. Резултатът показва, че така вложените 620 млн. лв. за български стоки създават допълнително съвкупно търсене в икономиката на страната на стойност приблизително 460 млн. лв.

Кратката брошура, в която е представено резюме на основните данни от доклада 2021 г., изготвен от ИПИ, както и видео, можете да видите тук: https://corporate.lidl.bg/efekt-t-lidl

Материалът е част от специален проект Ефектът LIDL