За изграждането на близо 8-километровия участък за завършването на Софийския околовръстен път (СОП) се подготвя един от най-сложните инфраструктурни проекти в цялата стана, съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Във връзка със заложените капиталови разходи в проекта на Бюджет 2026 г. и нужните средства за проекта за 2027 г. и 2028 г. пътната агенция уточнява, че реалната му стойност ще стане ясна след определяне на прогнозната стойност на обществената поръчка, провеждането на процедурата и определянето на изпълнител. От АПИ уверяват, че ще се търси най-икономически изгодното предложение за изпълнение на проекта.

Бъдещият участък на Околовръстния път от столичната ул. "Ралевица" до връзката с магистрала "Струма" ще преминава през гъсто населена територия, в тесен участък. Затова реализирането на проекта налага сложни инженерни решения. Идейният проект предвижда изграждане на тунел и естакада в участъка между кварталите "Бъкстон" и "Овча купел". Трасето ще пресича няколко реки и изисква сложно преминаване по язовирна стена. То ще минава и над няколко булеварда, към които трябва да бъдат изградени необходимите пътни връзки в съответствие с нарастващия трафик.

АПИ и Столична община ще ремонтират "Самоковско шосе" и да строят надлез в Казичене

АПИ и Столична община ще ремонтират "Самоковско шосе" и да строят надлез в Казичене

Подобряват се свързаността на югоизточните райони на София и достъпът до Околовръстния път

Изграждането на сложни съоръжения като тунели и естакади формира високата прогнозна стойност за реализирането на проекта. Предвижда се тунел да започва непосредствено след бул. "Бъкстон". Съоръжението ще включва две тръби по 700 м с по две ленти за движение. Естакадата, заложена в идейния проект, е с дължина от 1,5 км, с две платна с по три ленти за движение във всяка от двете посоки.

Проектът за завършване на Околовръстния път предвижда и изграждане на четири по-малки съоръжения и на необходимата пътна инфраструктура за достъп до бъдещата Националната детска болница.

ПП-ДБ в СОС пита АПИ за последните 6 км от Софийския околовръстен път

ПП-ДБ в СОС пита АПИ за последните 6 км от Софийския околовръстен път

Стартират подписа за довършване на последните километри

Цялостното разширяване на Южната дъга от Софийския околовръстен път чрез привеждането ѝ към автомагистрален габарит се изпълнява съвместно от АПИ и Столична община (СО). "Изграждането на последния участък от СОП е важен за националната пътна инфраструктура и ще осигури достъп до бъдещата Национална многопрофилна детска болница в София. В тази връзка Общината, Агенцията и Здравната инвестиционна компания за детска болница подписаха на 29 октомври 2025 г. споразумение за сътрудничество и координация за изграждане на транспортната и техническата инфраструктура", обясняват от пътната агенция.

От АПИ смятат да възложат инженерингова процедура - проектиране и строителство. Целта е да се избегне евентуално забавяне на изпълнението на строителството и навлизане в допълнителни процедури, които да удължат срока за реализацията на проекта. Предвижда се обществената поръчка за избор на изпълнител да бъде обявена през 2026 г. За следващата година са заложени средства само за проектиране - в размер на 17 млн. лв. Очаква се самото изграждане на трасето между кв. "Овча Купел" и АМ "Струма" да започне през 2027 г.

"АПИ призовава този проект да не се ползва за спекулации, породени от нездрави политически амбиции, тъй като е от национално значение и ще осигури не само комфорта, но и сигурността на пътуващите граждани", заявяват от пътната агенция.

Терзиев към Борисов: Използването на детската болница за политически цели е не просто лъжа, а цинизъм

Терзиев към Борисов: Използването на детската болница за политически цели е не просто лъжа, а цинизъм

Той попита Борисво защо за 20 години ушравление вече няма детска болница