Значително забавяне при изграждането на Националното хранилище за дълготрайно съхранение на ниско- и средноактивни радиоактивни отпадъци - това установи Сметната палата.
Съоръжението, чийто строеж е възложен от Министерския съвет от 2005 г. на Държавно предприятие "Радиоактивни отпадъци" (ДПРАО), е трябвало да бъде завършено през 2015 г. Впоследствие срокът за въвеждане в експлоатация на първия етап е удължен до края на 2021 г., но и този срок не е спазен. Това става ясно от одита на ДПРАО за периода от 1 януари 2022 г. до 31 декември 2023 г. В него са констатирани и нарушения при провеждането на обществени поръчки, заради което части от доклада ще бъдат изпратени на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) и Агенцията за обществени поръчки (АОП).
Посочва се, че ДПРАО е създадено през 2004 г., за да управлява радиоактивните отпадъци у нас, което включва обработката и погребването им, както и извеждането на съоръжения от експлоатация. Дейността на предприятието не е свързана с реализирането на печалба. Финансирането се осигурява основно от фонд "Радиоактивни отпадъци" (РАО) и Фонд "Извеждане от експлоатация на ядрени съоръжения" (ИЕЯС), както и със средства от Международен фонд "Козлодуй" (МФК) чрез Европейската банка за възстановяване и развитие.
Сметната палата е установила няколко предизвикателства, които хвърлят сянка върху ефективността и безопасността на управлението на радиоактивните отпадъци в страната.
Констатирано е сериозно закъснение в изграждането на Хранилището за съхранение на ядрени отпадъци.
То е стратегически обект за националната сигурност и е близо до АЕЦ "Козлодуй, като е предвидено да се осъществи на три етапа. Хранилището е предназначено за дълготрайно съхранение на преработени и обезопасени радиоактивни отпадъци, генерирани единствено на територията на България, включително на ниско- и средноактивни РАО от промишлеността, медицината, селското стопанство, научните изследвания и бита, както и на РАО от извеждането от експлоатация на ядрени мощности.
При извършване на одита е установено, че удълженият до 2021 г. срок за изграждането и въвеждането в експлоатация на първия етап на Хранилището не е спазен. От ДПРАО уточняват, че основните причини за това са свързани с продължителни съгласувателни процедури с различни институции, обжалвания от неправителствени организации на решението за изграждане на Хранилището и на решенията по оценката за въздействие върху околната среда и др. Проблеми са възникнали и по време на строителството: непредвидени дейности, например допълнително укрепване на земната основа, преустановяване на работата поради трагичен инцидент през 2019 г. на строителната площадка, нарушения във веригите на доставки и повишаване на цените на основни материали, затруднения, свързани с осигуряването на достатъчен брой квалифициран персонал (инженери, специалисти, работници) и др. Освен това една от фирмите в германско-българския консорциум "National Disposal Facility", който е изпълнител на проекта, е обявена в несъстоятелност през 2024 г., което е довело до прехвърляне/преразпределяне на задължения към останалите участници в обединението.
Съгласуван е нов график за завършване на строителството - до 30 април 2024 г., като фактическото изпълнение на основните строителни дейности е завършено в рамките на този срок. Очакваният срок за издаване на разрешение от Агенцията за ядрено регулиране за въвеждане в експлоатация на обекта е до края на настоящата година.
Разходите за периода от 2004 г. до 1 април 2025 г. за строителството на първия етап на Националното хранилище (вкл. строителен и авторски надзор) възлизат на около 160 млн. лева, като близо 141 млн. лв. са от МФ "Козлодуй", а 19 млн. лв. - от национално финансиране.
Открити са нарушения при обществените поръчки в ДП РАО.
Сметната палата е установила несъответствия със Закона за обществените поръчки (ЗОП), Правилника за прилагане на ЗОП (ППЗОП) и вътрешните правила на предприятието. Най-често те са свързани с неспазени срокове, непълна документация, неспазване на изискването за участие на специализирани предприятия или кооперации на хора с увреждания и др. В Графиците за ОП за двете години не са включени поръчки, които се възлагат директно, което създава риск за нарушение на реда, предвиден в Закона.
В няколко случая при провеждане на ОП липсва увереност за конфликт на интереси, тъй като членовете на комисията по провеждане на процедурата подписват декларации още преди да е ясно кои ще са кандидатите.
През одитирания период са проведени 33 процедури за възлагане на обществени поръчки по реда на ЗОП и са сключени 44 договора на обща стойност 11,4 млн. лева без ДДС. При една от проверените 26 процедури ("Доставка на лични предпазни средства и специални работни облекла") е установено, че два договора са сключени, преди да влезе в сила решението за определяне на изпълнител, а стойността на сключения договор за едната обособена позиция е почти два пъти по-висока от определената прогнозна стойност. При четири от проверените процедури е установено изпращане на обявления за приключването на договори след законоустановения срок.
При възлагане на обществени поръчки чрез събиране на оферти с обява и при директно възлагане са сключени общо близо 300 договора на стойност около 5,7 млн. лева.
Установено е, че при шест договора (четири договора за ремонти с една фирма и два - с друга) са нарушени изискванията на ЗОП - те са сключени в резултат на директно възлагане, макар че цената надхвърля допустимия праг и изисква възлагане чрез събиране на оферти с обява.
Освен това Сметната палата е установила, че през одитирания период в ДП РАО са назначени или преназначени общо 199 работници и служители, като 9 от тях са на ръководни длъжности. Проверката показва, че в 97% от случаите служителите са назначени без провеждане на подбор, което е в несъответствие с нормативните и вътрешните документи.
Като причина за това от ДП РАО посочват, че в предходните обявени конкурси не са се явили кандидати. През 2022 г. няма назначени кандидати, въпреки че през годината са обявени шест процедури. През 2023 г. са проведени осем процедури, в резултат на които са назначени шестима служители.
Одитът е установил, че четирима от назначените служители не покриват изискванията за образователно-квалификационна степен в длъжностните характеристики, а шестима са без съответния професионален опит за длъжността. 16 от кандидатите при назначаването са предоставили свидетелства с изтекъл срок. В досиетата няма удостоверения за медицински преглед при първоначално постъпване на работа на деветима кандидати. В досиетата на трима от кандидатите пък няма заключения, с които се определя медицинската им пригодност да изпълняват конкретни професионални задължения в среда на йонизиращи лъчения, както и общ здравен и психологически статус.
Установено е и че се назначават без правила ръководни кадри.
В Инструкцията "Набиране, подбор и назначаване на персонала в ДПРАО" не е определен ред относно избора и назначаването на заместник-изпълнителните директори в предприятието, което не кореспондира на принципите за оповестяване и прозрачност на дейността на публичните предприятия и органите им за управление.
През одитирания период е извършена промяна в състава на Управителния съвет, като новият член е избран и назначен без конкурс.
Установени са смени за кратко време на ръководни кадри, които след това са върнати на постовете. По информация от предприятието причините за смяната на лицата, заемащи длъжността, е наложена след нареждане от принципала за промени в управленския екип.
При одита е установено, че през първото шестмесечие на 2022 г. лицето, заемащо длъжността зам.-изпълнителен директор с ресор "Финанси, администрация и сигурност", съвместява и длъжността ръководител на управление "Финансово и стопанско обслужване", който според длъжностната характеристика е на негово пряко подчинение.
В ДП РАО са сключвани граждански договори за консултантски услуги, припокриващи отговорности, изпълнявани от назначени по трудово правоотношение служители. Това поставя под съмнение целесъобразността на извършените бюджетни разходи и управленските решения, свързани с тях.
Сметната палата е констатирала и че средства за инвестиции са използвани за текущи разходи.
Общата стойност на средствата от държавния бюджет през 2022 г. за финансиране на ДП РАО са малко над 50 млн. лв., а за 2023 г. - близо 53 млн. лв., като усвоените през годината средства са със 175 хил. лв. по-малко от одобрения бюджет.
Установено е обаче, че в отчета за изпълнението към 31 декемви 2023 г. на инвестиционната програма на Специализирано поделение "Извеждане от експлоатация 1-4 блок" (СП "ИЕ 1-4 блок") са включени разходи за доставени химически реагенти, филтри, ленти за ленторезни машини и др., чиято стойност възлиза на близо 1 милион лева. Разходите за доставка на материали и консумативи не са капиталови разходи (не са свързани с придобиването на дълготрайни активи или с подобрение и модернизация на съществуващи) и неправилно са финансирани по инвестиционната програма на СП "ИЕ 1-4 блок". Това е в несъответствие със Закона за държавния бюджет за 2023 г. и представлява нарушение на бюджетната дисциплина.
В резултат на извършения одит на ДП "Радиоактивни отпадъци" Сметната палата дава две препоръки на министъра на енергетиката и шест препоръки на изпълнителния директор на ДП РАО, които трябва да бъдат изпълнени до седем месеца след връчването на доклада.