Архитект на Българските държавни железници е проектирал закритата и предвидена за премахване метеорологичната станция на връх Мусала. Ръководителят на архитектурното бюро към БДЖ Панайот Калчев е изградил не само гара Подуене и Сточна гара, но и станцията на връх Мусала, съобщават от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт, позовавайки се на списанието “Български турист”.

В подкрепа на запазването на метеорологичната станция са събрани над 8000 подписа в интернет петицията, които вече са внесени до Народното събрание, Министерски съвет, Президента и Омбудсмана.

Архитект Калчев заедно с архитект Генчо Скордев проектират и ръководят строителството на първата по рода си у нас метеорологична станция на връх Мусала. Тя е открита преди 84 години на 2 октомври през 1932 г.

Това значително за българската метеорология събитие е станало реалност благодарение на доброволно събрани от туристи и широката българска общественост около 350 000 тогавашни лева, на инициативата на Комитета "по постройка на наблюдателницата на връх Мусала" и със съдействието и личното дарение на Цар Борис III както и на още 150 000 лева дарен труд от жп училището за прокарването на телефонна връзка от Царска Бистрица до наблюдателницата на най-високият връх на Балканите.

Част от стълбовете по трасето са от “бетонирани стълбове от жп релси”. Самият директор на БДЖ по това време инж. Любен Божков организира срещите из цялата страна за доброволно набиране на финансови средства.

На откриването присъства и министърът на железниците Стоян Костурков. Неговата реч тогава е: “В името на човешката култура, в името на техниката, в името на човешкия напредък, които требва да носят културното повдигане и икономическото благоденствие на света, та да бъдат счупени веригите не само на политическото, но и икономическо робство, аз обявявам метеорологическата наблюдателница на този най-висок връх на Балканите за открита. Нека тя служи на България и на човечеството! “Ура”.

Архитект Калчев е създал прекрасните и останали последни запазени стари гари в София – гара Поду(е)яне и Сточна гара. Подуенската гара е построена през 1930 г., а Сточна гара е завършена през 1929 г.

Сградите са истински шедьовър на индустриалната култура и наследство, но както метеорологичната станция на връх Мусала, не са включени в регистъра на недвижимото културно наследство у нас.

Архитект Панайот Калчев е роден през 1893 г. (от документите не е известно къде е роден), а почива през 1983 в София . Освен директор на архитектурното бюро на БДЖ, той е бил запален планинар и проектант на метеорологични бази у нас. По-късно става нещатен сътрудник на Народния музей, където е част от първите стъпки в реставрационната дейност в България заедно с архитект Александър Рашенов и др.

След 1944 г. арх. Калчев се занимава с преподавателска и събирателска дейност. Става съавтор на книгата Архитектурни конструкции и сградостроителство : Част 1, издадена в София през 1951 г.

Архитектурното бюро към БДЖ е създадено в началото на ХХ век и съществува до 1944 г. То създава неподражаем български стил в проектирането на гарите и техническите сгради на железницата в България. Такова бюро има и към момента в германските държавни железници Deutsche Bahn.