По света на всеки 22 секунди в катастрофа умира човек, показват данни на Световната здравна организация, представени на пресконференция в БТА по повод Световната седмица за безопасност по пътищата, която ще протече между 6 и 12 май под мотото: "Лидерство за безопасност на пътя", Спаси живот#Говори.
Представителят на СЗО в България Скендер Сила посочи, че катастрофите не са нещастен случай и могат да бъдат предотвратени. Сред основните причини, които той изтъкна за тревожната тенденция жертвите по пътищата да се увеличават, са ускорената урбанизация, ниските стандарти за безопасност, употребата на наркотици и алкохол, неизползването на предпазен колан и каска, както и превишената скорост. Като най-стряскащи данни от доклада на СЗО Сила подчерта, че именно нараняванията при ПТП-та са водещата причина за смърт при децата между 5 и 9 години.
Световните лидери поеха ангажимент броят на смъртните случаи да намалее наполовина до 2020 г., настоящият доклад обаче показва, че е постигнато твърде малко, категоричен бе той.
За 2018 г. България е на второ място в Европа по загинали в катастрофи, а на територията на ЕС всяка година загиват близо 25 000 души. Председателят на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" Малина Крумова изтъкна, че ежедневно стават средно по 18 ПТП-та. Сред основните причини за черната статистика тя посочи липсата на взаимодействие между отговорните институции, тенденцията за прехвърляне на отговорности, липсата на регулация и най-вече - на системен анализ на базата на обективни данни. Крумова подчерта, че именно тези пропуски са довели до създаването на новата агенция.
Ние не искаме да сме просто още една административна структура, категорична бе тя. Крумова заяви, че в момента Агенцията изготвя цялостен системен анализ на пътната безопасност, след който ще бъдат предложени комплексни мерки. Според нея не е важен размерът на санкциите, а ефективността на контрола.
Важно е не да се констатира наличието на концентрация на ПТП-та, а да се направи оценка на риска и да се вземат превантивни мерки, каза още тя и допълни, че основната задача, която си поставя агенцията е подобряването на координацията между ангажираните институции.
Началникът на отдел "Пътна полиция" Росен Рапчев изтъкна, че у нас има значително намаление на катастрофите през миналата година в сравнение с 2017 г. Според статистиката през 2018 г. са настъпили 6684 тежки ПТП-та, като при над 1200 от тях е имало тежко пострадали. Това е с 204 по-малко от 2017 г., подчерта той. Загиналите по пътищата през миналата година са 611, а ранените - 8466.
Рапчев предостави информация и за първите четири месеца на 2019 г., подчертавайки, че там също се отчита намаление на трите показателя. До момента са настъпили 1838 катастрофи, което е със 178 по-малко в сравнение със същия период на 2018 г. Загиналите са 153 души, а ранените - 2338. Началникът на "Пътна полиция" посочи, че само през април са загинали 33 души, като смъртта на 10 от тях е била заради блъскане в крайпътно съоръжение. По тази причина той бе категоричен, че пътищата трябва да се обезопасят, въпреки че основната причина за ПТП-та остава несъобразената скорост.
От своя страна председателят на Българската асоциация на пострадали при катастрофи Владимир Тодоров съобщи, че 70% от загиналите деца през 2018 г. са били в колите на родителите си.
Той се съгласи, че броят на загиналите у нас се понижава. Като притеснителен факт обаче Тодоров изтъкна, че броят на загиналите деца остава константа - у нас средно по 30 деца годишно губят живота си по пътищата.
Те загиват основно като пътници в автомобилите на родителите си, посочи той и настоя Пътна полиция да осъществява методичен контрол пред училищата и детските градини, за да следи за начина, по който родителите превозват децата си.
Припомняме, вчера на територията на страната станаха две тежки катастрофи. При произшествие на бул. "Владимир Вазов"в София четири деца, намиращи се на тротоара, бяха пометени от лек автомобил. Две от тях пострадаха тежко и в момента се намират в "Пирогов". Задържан за инцидента няма. В Пловдив пък дете пострада сериозно при верижна катастрофа между две коли и камион.
friend
на 08.05.2019 в 20:59:17 #6Балкански Прав си, но интересното е че тежките катастрофи стават по вечерно време и то предимно в провинцията между селата. Причината е че по селата хората пият в едно село, а после тръгват да се прибират в своето. Там полицаят е техен човек или братовчед ... или друг вид роднина ... или приятел на наш роднина.... Млади хора карат мъртво пияни всеки ден и нощ. Това е причината. Виж статистиката на катастрофите. Виж процентно колко хора живеят в София и колко тежки катастрофи стават в София и страната.
friend
на 08.05.2019 в 20:52:12 #5бг+ Някой още вярва ли, че няма геноцид върху българската нация с тази отвратителна демокрация, свободия, дивашки капитализм и заличаване на славянската и православна културна идентичност ------------------------------ Не знам на колко години си, но това, което пишеш, както и в другите ти постове показва ниска образованост, промит мозак и руско потекло. Вероятно майка ти е рускиня. В случая въобще не става въпрос за славянство, и геноцид. Дай ми пример за нещо по-добро от демокрацията. Дивашкият капитализъм го има навсякъде, но също така има и дивашки социализъм. Какво общо имат катастрофите по пътя и славянската православна идентичност??? Болен мозик си ти. Търси лекар.
balkanski
на 08.05.2019 в 19:49:27 #4Тъп народ,лоши пътища,стари автомобили,корумпирани съдии и полицаи,ниски глоби и липса на контрол на пътя.Изненадващо е че не сме на първо място.
miroslav-balchev
на 08.05.2019 в 13:46:02 #3Всъщност друго исках да кажа, че не алкохолът, а дивашкото поведение на пътя е причина за катастрофите. А за дивашко хулиганско поведение без жертви и без материални последствия санкции няма. Защото дивашкото и хулиганско поведение е бързо, мълниеносно и смъртоносно, но няма как да бъде документирано от очевидци. Нещо повече - дори полицай няма как да докаже, че хулиганът го е напсувал или е предприел рискована и агресивна маневра. Камери! Това е начинът да се озъптят автомобилните хулигани. Впрочем те са си хулигани не само на пътя. Но на пътя са просто убийци. Вземи му колата на такъв за неограничено време за да е мирно селото и да няма следващи пострадали. Макар че нещата са несъпоставими - един човешки /в случая 4/ живота или четири травмирани човека срещу една камара ламарини, някога лъскави.
miroslav-balchev
на 08.05.2019 в 13:34:48 #2Четири деца са пометени от тротоара, явно от вятъра, тъй като задържан за инцидента няма. Явно причинителят е светец, след като дори Местан го задържаха след ПТП при което загина бебе на 6 месеца. Нищо не се говори и за състоянието на децата. Особено за едното момиченце. Момиченце на 17 години е съборено в реката и е със загуба на чувствителност на крайниците. А как са движенията на крайниците, какво е състоянието на тазовите резервоари. Не, че съм любопитен, но това е положението. Пострадали 4 деца, а виновният е неизвестен извършител. Трябва да има екшън камери в автомобилите. Ако не във всички, то поне на причинилите ПТП. Да им бъде камерата закачена на предното стъкло и да има звънче, да им напомня за миналите геройства. Имаше голям дебат за камери в учебните коли. Да, камери трябва да има, но най-вече в реална пътна обстановка. Тогава нямаше да има дебат кой крив, кой прав. А убитите и осакатените, травмираните - остава си за тяхна сметка и някой се измъква отново условно и продължава да гази, да тъпче и да мачка. По непредпазливост. Непреднамерено. Без умисъл. Просто така....
bgplus
на 08.05.2019 в 13:15:37 #1Някой още вярва ли, че няма геноцид върху българската нация с тази отвратителна демокрация, свободия, дивашки капитализм и заличаване на славянската и православна културна идентичност!?