Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до служебните министри на енергетиката Росен Христов и на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков, в която настоява да се организира информационна кампания за битовите клиенти на топлофикационните дружества в сгради - етажна собственост във връзка с ангажиментите им по подмяна на уредите на радиаторите и водомерите за топла вода с т.нар. "умни уреди", които се отчитат дистанционно.

С преоборудването ще се решат проблемите, свързани с осигуряването на достъп до жилищата за отчитане на потреблението. Преоборудването е и условие, за да отпаднат годишните изравнителни сметки, които сега създават огромни неудобства и неясноти, посочват от офиса на омбудсмана.

Поводът за новата препоръка са сигнали от граждани - битовите клиенти, които показват недостатъчна информираност за правата и задълженията им, свързани с изпълнението на законовите изисквания за преоборудването на жилищата и дигитализацията на устройствата като цяло.

"Въпреки дадения времеви срок, преоборудването на топлоснабдените жилища с радиаторни разпределители и с водомери за топла вода с дистанционно отчитане вече се извършва с ускорени темпове, предвид изискването на чл. 140, ал. 7 от Закона за енергетиката - при монтиране на нови средства за дялово разпределение същите да бъдат с дистанционно отчитане. През тази и през следващата година изтичат гаранционните и експлоатационните срокове на хиляди средства за дялово разпределение на топлинната енергия", пише проф. Ковачева.

Тя подчертава, че въпросното преоборудване с "умни уреди" е свързано със значителни финансови разходи и извънредни организационни усилия от тяхна страна, алармира, че са налице предпоставки за нарушаване на основни права на гражданите - правото на информация, правото на индивидуален избор и правото на качествена услуга.

Омбудсманът обобщава основните оплаквания на гражданите - потребителите получават предписания от топлинните счетоводители за ускорено поставяне на новите устройства за дистанционно отчитане преди изтичането на гаранционните и/или експлоатационните срокове на старите уреди. Хората са недоволни и от поставянето на къси срокове за изпълнение на предписанията от топлинните счетоводители, което не им позволява да потърсят и да намерят най-добрите за тях оферти за уредите и за свързаните с тях услуги.

Освен това гражданите са затруднени в достъпа до информация за цени, гаранционни срокове, възможности за сервиз и друга важна потребителска информация за радиаторните разпределители и водомерите за топла вода с дистанционно отчитане. Недостатъчна е и информацията за измененията на цените на услугата "дялово разпределение на топлинната енергия" след преоборудването на жилищата с уреди с дистанционно отчитане на топлинната енергия. Друг проблем е конфликтът между интересите на ВиК операторите и топлинните счетоводители кой да достави и да монтира водомерите за топла вода с дистанционно отчитане.

"Поради слаба информираност относно разпоредбата на чл. 140, ал. 8 от Закона за енергетиката, клиенти приемат монтаж на водомери за топла вода с дистанционно отчитане от ВиК оператор и впоследствие научават, че това е в нарушение на законовия текст и топлинният счетоводител няма да приеме за валидни показанията на тези водомери", пише омбудсманът.

В допълнение посочва, че в някои случаи при смяна на водомери за топла вода от топлинния счетоводител се забавя предоставянето на информацията за новите уреди към съответния ВиК оператор.

Изтъква, че има и противоречива практика относно предоставянето на данни от топлинните счетоводители на ВиК операторите за дистанционно отчетените данни за топла вода.

Диана Ковачева е категорична, че е необходимо своевременно изменение и допълнение на Наредбата от 2020 г. за топлоснабдяването и Наредба № 4 от 2004 г. за условията и реда за присъединяване на потребителите и за ползване на водоснабдителните и канализационните системи.

Омбудсманът иска да бъде определен срок, в който топлинните счетоводители трябва да предоставят на ВиК операторите данните на сменените водомери за топла вода и предлага този срок да бъде 5 работни дни.

Настоява се още да бъде уредено сключването на споразумения за обмяна на информация между топлинните счетоводители и ВиК-операторите относно показанията на водомерите за топла вода с дистанционно отчитане, като не се допуска обвързването им с финансови тежести за битовите клиенти.

Обръща внимание да се уеднакви срокът за извършване на проверка на индивидуалните водомери - за едното е 3 месеца, за топлоснабдяването - 1 месец.

Настоява още предписанията за замяна на радиаторните топлинни разпределители и на индивидуалните водомери за топла и студена вода да съдържат задължително информация за годността на действащите уреди.