Половината от кученцата в България се закупуват, когато са все още на шест седмици, а дори и по-малки, възраст, в която трябва да са при майките си.

Това сочи проучване поръчано от фондация "Четири лапи", проведено в седем европейски страни, включително България от изследователската агенция Savanta през началото на 2022 г. Анкетирани са 2250 човека, които са закупили кученце в периода март 2020 г. - февруари 2022 г. Респондентите са от Австрия, Белгия, България, Германия, Холандия, Швейцария и Великобритания.

Спрямо завишеното търсене и закупуване на кученца през пандемията, проучването цели да изследва въздействието от COVID-19 върху тенденциите при купуването на кученца, включително и рисковете за онлайн купувачите.

Само 40% от анкетираните посочват, че кученцето им е било микрочипирано и регистрирано преди продажбата. С най-голям дял неидентифицирани и нерегистрирани кучета, продавани онлайн, е България, което е в нарушение със закона.

Проучването сочи, че купувачите отдават най-голямо значение на външния вид, за сметка на всички останали фактори. Например, продавачите масово не се проучват, което прави новите собственици уязвими към измами.

Кученцата, разболели се след покупката, са една трета от общия брой новозакупени.

Снимка 595489

Източник: Фондация "Четири лапи"

От регистриран развъдник са закупили кученцето си едва 15% от респондентите. Повечето са ги открили в социалните медии- 51%, като 35% от тях във Facebook, а 29% в уебсайтове

"В допълнение, социалните медийни платформи трябва правилно да прилагат своите забрани за продажба на животни, като е необходимо законодателство за защита на животните, продавани онлайн във всички изследвани страни." казва Джули Сандърс, директор "Животни-компаньони" в "Четири лапи".

Според фондацията най-добрият начин да помогнем на куче е да го осиновим от приют, а в този случай със сигурност взимаме животното с изрядни документи, ваксинирано и чипирано. "Четири лапи" стои зад каузата "Осинови, не купувай" в стремеж това да се превърне в тенденция и за България.