Българската асоциация за електромобилност е притеснена, че промените в Закона за движение по пътищата, засягащи регулацията на електрическите тротинетки, застрашават както навлизането на този вид транспорт у нас, така и сигурността на водачите.

В свое официално становище от сдружението заявяват, че подкрепят усилията на държавата за създаване на ясна регулаторна рамка относно е-тротинетките, но настояват за създаване на правила които не ограничават, а насърчават ползването на алтернативен транспорт в градовете.

Липсата на ясни правила при използването на индивидуални електрически превозни средства е съществен фактор и предпоставка за настъпването на пътнотранспортни произшествия, застрашаващи здравето и живота на уязвимите участници в движението, категорични са те.

В тази връзка от Българската асоциация за електромобилност предлагат да отпадне изискването да се ползва каска с мотива, че тя доказано не гарантира безопасността на водача.

Компаниите за тротинетки не искат каските да са задължителни

Компаниите за тротинетки не искат каските да са задължителни

Приветстват опитите на властта да въведе механизми за регулиране на тротинетки

Освен това предлагат промени в текстовете "да се движи по улици I клас и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 км/ч" и "да се движи по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура", така че те да са по-ясни за водачи на тротинетки без свидетелство за управление на МПС.

От сдружението настояват и да отпадне изискването водачът да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 - "Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии". Причината е, че според тях недостатъчната в момента велосипедна инфраструктура ще ограничи местата, където може да се използват е-тротинетките.

Те предлагат да отпадне и възможността всяка община да може да определя максимално допустим брой електрически скутери, отдавани под наем, тъй като подобно ограничение противоречи на пазарните принципи и затруднява използването на екологичен транспорт.

Тротинетките ще се третират като велосипедите

Тротинетките ще се третират като велосипедите

Това заяви Малина Крумова от Агенцията по безопасност на пътищата

Последната промяна, която предлагат от сдружението, е да се забрани използването на слушалки на двете уши. Те искат тя да засегне както водачите на електрически тротинетки, така и велосипедистите и шофьорите на моторни превозни средства.

От Българската асоциация за електромобилност изтъкват и ползите от този вид екологичен транспорт:

  • Електрическите тротинетки допринасят за опазването на околната среда - средно годишно всяка електрическа тротинетка спестява 240 кг CO2 изхвърлени вредни емисии в атмосферата;
  • Внесените в България електрически тротинетки са повече от 7 600, което би означавало годишно спестени повече от 12 000 тона CO2 ;
  • Електрическите тротинетки са по-безопасни в сравнение с алтернативи като автомобилите и мотоциклетите.
  • Електрическите тротинетки са най-достъпни, икономични и изгодни от финансова гледна точка;
  • Електрическите тротинетки към настоящият момент са най-евтиният моторизиран транспорт в градски условия - 0,30 лева разход за електричество за 100 км пробег или средно 3,60 лева годишен разход на електричество за 1200 км пробег (среден годишен пробег на членовете на асоциацията);
  • Електрическите тротинетки изискват минимални амортизационни разходи, необходим за годишна им поддръжка.

Припомняме, преди дни компаниите "Brum", "Hobo" и "Lime", предоставящи услугата за ползване на електрически тронетки в столицата, също излезе с позиция срещу задържителното използване на каски. В обновено становище от днес те изразяват и готовност да приспособят тротинетките си с допълнителни светлоотразителни стикери, за да се гарантира безопасността на водачите. 

11 катастрофи с е-тротинетки са станали за седмица в София

11 катастрофи с е-тротинетки са станали за седмица в София

Мерките на отговорните институции са "противоречиви и безразсъдни" според Института за пътна безопасност