"Връзките със старата система на ДС не са конспиративна теория, а нещо много реално, което пречи на България и до днес", казва режисьорката на филма "Чуй" Диана Иванова, цитирана от Дойче веле. Тя представя пред германска публика своя филмов разказ, изграден върху ленти, заснети от бившата ДС.
Хорове, които в екстаз скандират името на Георги Димитров, но и разпити на дисиденти - около 4000 ленти, създадени от бившата ДС, по чудо са останали запазени до днес. "Защо тези филми не са били унищожени? Това е много голяма въпросителна, защото всъщност те не са били предназначени да ги гледаме днес", казва журналистката и режисьорка Диана Иванова, която представя част от филмите на ДС и пред германска публика.
Откриването на тези ленти става случайно. Търсейки визуален материал за своя филм "Чуй", посветен на историята на радио "Свободна Европа", през 2012 Диана Иванова попада на 35-милиметрови ролки във филмовия архив в Банкя. Оказва се, че става дума за филми, произведени от МВР и Висшия сержантски институт "Г. Димитров", където са се обучавали всички кадри на ДС. Част от откритите близо 4000 ленти са дигитализирани и обработени от Комисията по досиетата.
"Интересът към тези филми е огромен, включително и в Германия. Защото те показват много ясно системата на ДС, същността ѝ, те са много интересен документ за времето, при това не чужд преразказ, а непосредствено преживяване на една реалност, до която иначе няма как да се докоснеш", казва журналистката, която би желала информациите да станат по-достъпни за всички. Сред откритите филми особено силно са я впечатлили разпитите с дисидента-поет Петър Манолов, които тя определя като "уникални по характер".
"Можем да видим миналото по нов начин"
"От моите разговори с филмови историци и с хора, които изследват миналото в Чехия, Германия и Румъния, разбрах, че такива архивни записи другаде просто няма - това е един уникален документ за съпротивата - за способността на един човек да се държи по толкова достоен начин по време на разпит в ДС, знаейки, че е сниман, и знаейки, че този материал се записва, само за да бъде използван срещу него. Този материал впечатлява изключително силно и публиката - по време на всички прожекции, които съм правила", казва Иванова. Според нея, записаните разпити с Петър Манолов са повод за гордост и достойнство, за това, че и в България е имало достойни българи. Може да са били малко, добавя тя, "но все пак имаме възможност да видим поне един от тях, а и да разберем колко малко знаем за тези хора". "Каквато и чистка да е минала през тези архиви, все пак има следи, с помощта на които можем да видим това минало по нов начин - за едни то може да е повод за срам, за други - повод да осъзнаем и разберем защо толкова бавно вървим напред", казва журналистката.
Тя е убедена, че противно на уверенията на някои политици, в днешна България има интерес към темата за досиетата на ДС и към връзките на хора от бившата ДС с политическия елит в България от по-ново време. В това се е убедила особено по време на протестите от 2013 срещу назначаването на Делян Пеевски за шеф на ДАНС, преминали в протест срещу модела #КОЙ.
"Мисля, че има едно доста будно, ново поколение в България, те са вече дори няколко, които искат да разберат има ли ги тези връзки. И протестите, които започнаха преди няколко години срещу назначаването на Пеевски в ДАНС, показаха много ясно, че тези връзки със старата система на ДС изобщо не са някаква конспиративна теория, а са нещо много реално, което пречи на България и до днес. Защото именно тогава, покрай протестите около Пеевски, една млада публика дойде да гледа нашите филми и тогава стана ясно, че следователят на ДС, който разпитва Петър Манолов, е известен на хората и младите и журналисти. Това е Ангел Александров, който остава в НСС и след промените от 1989 - това е именно човекът, който помага за кариерата на Пеевски. Така че тези връзки бяха много ясни: хора, които са били в системата на ДС и след промените, вкл. и до ден-днешен, имат много солидно влияние върху случващото се в държавата. Дори само този единичен пример потвърди на практика, че всъщност има връзка с предишни структури и предишно управление - и че това, което се случва след 1989, не е нещо ново, което изведнъж започва и няма връзка с предишния режим", казва Диана Иванова.
"Да се замислим откъде идваме"
Сравнявайки филмите на българската ДС с тези, правени от германската ЩАЗИ, Иванова регистрира и един любопитен факт. "Оказа се, че българските филми са направени, така да се каже, много професионално. В самата студия "Георги Димитров" в София са работили известни режисьори, актьори, звукооператори. Тоест да работиш и да се снимаш в такъв филм на филмовата академия в Симеоново не е било нещо срамно или нещо, което да се смята, че не бива да се прави, защото е ставало дума за хора от ДС. Вижда се, че това е бил един нормален начин да се припечелят средства. Това е интересен и недостатъчно анализиран факт, от който си личи, че участието в тази система е било някаква нормалност в България."
Филмите на българската ДС са крайно интересен, но същевременно противоречив и недокрай изследван източник на информация, което, според организаторите на прожекцията им - форума "Лев Копелев" и Дружеството за Югоизточна Европа, има пряка връзка със закъснялото и непоследователно разкриване на досиетата на бившата ДС в България. Филмите предизвикват силни емоционални реакции и с визуалния си език позволяват да се направи нов прочит на част от българската история.
Или както казва Диана Иванова: "Да се замислим над това кои сме и откъде идваме всички ние".
halo
на 20.02.2018 в 00:50:14 #8karamazov на 19.02.2018 в 09:49:43 ==========================
karamazov
на 19.02.2018 в 09:49:43 #7Я да видим : ЩАЗИ не съществува и всички досиета са налични за обществено ползване.Бившите агенти не могат да заемат държавни служби. СЕКУРИТАТЕ не съществува и бившите агенти не могат да участват в управлението и да заемат държавни служби. Същото е в Полша , Чешката република и т. н. Но в България съвсем не е така. Тук агентите на ДС не само , че могат да участват в управлението , но и да са водещи журналисти по медиите , депутати , кметове ,банкови директори и всичко останало. И това е реалност , а не художествена измислица.
psp_11
на 19.02.2018 в 08:52:13 #6Не мога да разбера, защо е това недоумение, че са запазени видеоматериали??!?? Това не е било противозаконно... А художествените измислици извън времето и обстоятелствата са точно метод за изкривяване на истината.. Някои архиви на запад се пазят повече от 100 год. След това поколенията започват някакви виртуални разсъждения от сегашна гледна точка на минали събития.. Те сегашната правна норма не познават, та какво да кажем за преди 30-40-50 год..
58eng
на 19.02.2018 в 01:23:58 #5DW докарва комунетата до бяс,много са гузни,много грехове имат!
halo
на 19.02.2018 в 00:57:29 #4Батпеде*раско, когато архивите говорят по-добре е да го глътнеш по-дълбоко.
58eng
на 19.02.2018 в 00:31:58 #3Насе,едно време Митьо Гестапото от 6 отдел на среща с актива казваше,че с архивите ще откупува глави...? Тогава твоите бяха в уплах и стресс
halo
на 18.02.2018 в 22:59:53 #2Батпеде*раско, чети тогава оригиналите от https://comdos.bg Толкова ли си прост?
doker
на 18.02.2018 в 22:38:20 #1ДС НИКОГА НИЩО НЕ УНИЩОЖАВА САМО СЕ ПОКРИВА ЗА ДА ИЗЛЕЗЕ НЯКОЙ ДЕН, ТОВА Е БЪЛГАРСКИ ПАТЕНТ