Коалиция за живот без тютюнев дим и Сдружение "България без дим" искат пълна забрана на външната реклама на тютюневи изделия и в търговските обекти.
Нашето категорично мнение е, че рекламирането на тютюневи изделия включва всяко едно търговско съобщение. Билбордове, афиши, плакати трябва да се забранят, категорични са участниците в коалицията.
Всяка форма на реклама на тютюневи изделия, която младежите разпознават, увеличава шанса да започнат да пушат със 7%, показват последните проучвания, които от Коалиция без тютюнев дим и Сдружение "България без дим" представиха на пресконференция в БТА.
"Външната реклама е агресивна", смята д-р Маша Гаврилова от Коалиция за живот без тютюнев дим.
На Министерство на здравеопазването и Министерство на икономиката ще бъде представено ново предложение за ограничаване на външната реклама, като крайната цел на експертите е пълна забрана на рекламата на тютюневи изделия.
Предложенията включват забрана на прякото или косвено популяризиране на тютюневите изделия, забрана на спонсорството на лица, ангажирани с производство на тютюневи изделия, и излагането на цигари по рафтове и витрини, като информацията за наличните изделия от потребителите да се установява по списъци, на които се показват цените им.
Според експертите спонсорството и промоциите също нанасят вреда на обществото. Те водят до стимулиране на продажбите, които категорично трябва да бъдат сведени до минимум, отбеляза Гаврилова.
Икономиката трудно ще инициира такива промени, затова разчитаме на Министерство на здравеопазването, допълни тя.
Имаме единно съгласие с институциите, като следващата стъпка е законовите промени да бъдат предложени от Министерски съвет, изтъкнаха експертите. Последните данни от изследването на "Екзакта" показват, че 71% от българите подкрепят действащата пълна забрана за тютюнопушене. Това окуражава Коалицията да насочи по-усилени действия срещу рекламата на тютюна.
С 6% нараства делът на хората, които са против това подрастващите да виждат реклами на тютюневи изделия, като 79% от българските граждани не са съгласни децата и подрастващите да виждат външни реклами на цигари. Най-много от тях са младите хора.
"Тютюневата индустрия е много мощна и не се скъпи да инвестира милиарди не само в реклама, но и във влияние на определени хора", заяви д-р Михаил Околийски. Той разчита на политическа воля, за да успее страната ни да промени позицията си като първа по тютюнопушене в ЕС. СЗО се опитва да влияе на страните членки с променлив успех. Като добра практика той посочи Русия, която прекъсна всякаква реклама на тютюневи изделия. Проблемът е в това, че не се обръща внимание на общественото здраве и профилактиката, смята Околийски.
Според него България не може да се похвали с постижения на страни като Русия, Азербайджан, Литва и др. за засилване на контрола върху тютюневия дим. По думите му производителите на нагреваемите тютюневи изделия използват вратички в закона и рекламират агресивно сред младите техните продукти.
Околийски посочи, че рекламата стига и здравни сайтове. "Добрият текст на закона е от голямо значение, за да нямат такива вратички", изтъкна той. Според него трябва да има пълна забрана на рекламата, както и пълен контрол върху тютюнопушенето.
Тютюневата индустрия е ориентирана към младите хора и е единствената, която произвежда продукт, който убива своите потребители.
За да навакса, трябва да печели от младите хора и жените, коментира Гергана Гешанова от Коалиция за живот без тютюнев дим по отношение въведените картинки на цигарените опаковки.