Комисията за защита на личните данни и Сдружение "Национална асоциация за защита на потребителите" подписаха Споразумение за защита на личните данни на потребителите при ползването на услуги на доставчици на онлайн съдържание.

От НАЗП посочват, че собствениците на интернет страници са длъжни да спазват изискванията на новото европейското и национално законодателства за защита на личните данни.

Те поясняват, че събирането и обработването на лични данни на потребители от доставчиците на онлайн съдържание (администратори на лични данни) често се случва в нарушение на Регламента на ЕС относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни.

Основен инструмент за събирането на личните данни в интернет са т.нар. "бисквитки".

Когато сърфират в мрежата, потребителите нерядко избират бързото "Приемам". По такъв начин обаче самите те разрешават достъпа до повече техни лични данни от допустимото по Регламента за защита на данните, тъй като автоматичните настройки може да включват и такива извън необходимите в контретния случай, предупреждават от НАЗП.

Как потребителите да защитят личните си данни?

Как потребителите да защитят личните си данни?

Според ЕК гражданите биха могли да контролират своята лична информация

Те посочват, че дългите текстове с информация за "бисквитките" и всички общи условия за ползване на сайта обичайно отказват потребителите да ги четат, защото биха им отнели повече време, отколкото статията, заради която са посетили интернет страницата.

Тъй като често няма възможност за персонални настройки, потребителят е изправен пред два избора - да приеме условията, такива каквито са (без значение прочел ли ги е, или не е) или да напусне сайта и да потърси друг, където евентуално ще има повече свобода да определи кои свои лични данни да предостави.

От НАЗП напомнят, че в интернет всеки бърза и именно това е довело до тенденцията за все по-късо съдържание и илюстрации. Пространните и неясни текстове за "бисквитки" и общи условия обаче са обратни на това схващане. Набор от причини води до това потребителите да прескачат настройките за персонализиране на "бисквитките" и да приемат автоматично зададените от администратора на лични данни.

По тази причина КЗЛД и НАЗП започват поредица от инициативи за разясняване на потребителите коя информация за тях се определя като лични данни, как да ги пазят и да управляват предоставянето им на други страни и с какви права разполагат. Администраторите на лични данни пък ще бъдат запознати със своите задължения съгласно Регламента за защита на личните данни.

Целта на кампанията е да реши проблема със създаването на предпоставки за неправомерното събиране и масово използване на лични данни на хората за маркетингови цели и обработване на съзнанието им чрез рекламни съобщения с цел извършване на покупки, както и на измамите.