В публичното пространство погрешно беше разпространена информация, че причина за протеста е спор между синдикални организации в "Столичен автотранспорт". Това посочват от КНСБ относно протеста от миналата седмица на работещите в столичния градски транспорт, свързан с подписването на Колективен трудов договор (КТД).
Синдиката пояснява, че съгласно чл. 51а, ал. 1 от Кодекса на труда, Колективен трудов договор в предприятието се сключва между работодателя и синдикална организация. Алинея 2 от същата разпоредба сочи, че проектът за КТД се изготвя и представя от синдикалната организация. Когато в предприятието има повече синдикални организации, те представят общ проект. В конкретния случай е важно да се уточни, че законът изрично посочва, че когато синдикалните организации не могат да представят общ проект, работодателят сключва Колективен трудов договор със синдикалната организация, чийто проект е бил приет от общото събрание на работниците и служителите с мнозинство повече от половината от неговите членове - чл. 51а, ал. 3 от КТ.
Тези законови правила гарантират, че трудовите отношения в "Столичен автотранспорт" ЕАД се регулират прозрачно и законосъобразно, дори при хипотеза на разногласия между синдикалните организации, изтъква КНСБ и допълва, че в "Столичен автотранспорт" има повече от една синдикална организация, но те не са постигнали съгласие за представяне на общ проект на КТД. Поради това е проведена процедурата по чл. 51а, ал. 3 КТ.
На общо събрание на работниците и служителите проектът на КТД, представен от Федерацията на транспортните синдикати и Федерацията на транспортните работници (ФТР) към КТ "Подкрепа", беше одобрен с мнозинство. В резултат на това, страните по КТД са именно тези синдикални организации. Поради това КНСБ изтъква, че няма спор между синдикалните организации, а става дума единствено за законово изискване работодателят да спази разпоредбите на чл. 51а, ал. 3 и да започне преговори със страните по одобрения КТД.
Освен това синдикатът посочва, че дори ако някоя от синдикалните организации не е представила свой отделен проект на КТД, това не променя процедурата - липсата на общ проект между всички организации означава, че се прилага чл. 51а, ал. 3.
Работодателят няма право да пренебрегне одобрения проект, приет от общото събрание на работниците и служителите с мнозинство и случая със "Столичен автотранспорт" показва как на практика се прилага чл. 51а от Кодекса на труда. Работодателят е длъжен да зачете волята на общото събрание и да стартира преговори с одобрените страни по проекта на КТД. Това не е въпрос на избор, а на спазване на закона.
По-късно от пресцентъра на Столична община съобщиха, че са започнали преговори за подписване на нов колективен трудов договор в "Столичния автотранспорт".
На срещата са присъствали кметът на София Васил Терзиев, зам.-кмета по финанси Иван Василев, присъстваха директорът на "Столичния автотранспорт" Стилян Манолов и председателите на Федерациите на транспортните работници към КТ "Подкрепа" - Иван Кирилов и към КНСБ - Александър Шопов.
От СО уточняват, че разговорът е започнал по конкретни точки и е продължил от 10.00 до 16.00 часа, като срещи ще има и след новогодишните празници.
Иван Василев е посочил, че въпреки че Столична община не е страна по настоящото споразумение за КТД, поема ангажимент да е медиатор между страните до намиране на решение.
КНСБ посочи, че по време на срещата са договорени общите положения на договора, включително уточняването на страните по него. Разговорите по спорните текстове в КТД, касаещи плащанията и условията на труд, ще продължат на 8 януари 2025 г. от 10 часа в сградата на Столична община.
Синдикатът е категоричен, че няма да допусне намеса на отделни хора и организации, извън страните по Колективния трудов договор, които биха могли да опорочат процедурата на преговорите. Синдикатът ще следва стриктно закона и административните процедури, гарантиращи ефективно и прозрачно договаряне.
Всеки опит за външна намеса в разговорите между страните по КТД представлява грубо нарушение на Кодекса на труда и международните правни актове, подчертава КНСБ и изтъква, че подобни действия могат да доведат до ескалация на социалното напрежение в "Столичен автотранспорт" ЕАД. Синдикатът остава твърдо решен да защитава правата и интересите на работещите в дружеството.