470 жалби са постъпили в Комисията за защита на потребителите в дните между 22 декември и 1 януари включително. Това заяви за Нова телевизия председателят на Комисията Димитър Маргаритов.

Според него тези данни сочат, че потребителите разчитат на КЗП при затруднения във връзка с пазаруването.

Маргаритов изтъкна и че предвид активното присъствие на потребителите на пазара и извършването на множество сделки, относително ниският брой на сигналите сочи, че на българския пазар няма чак толкова много нарушения.

КЗП съветват за потребителско хладнокръвие по празниците

КЗП съветват за потребителско хладнокръвие по празниците

Проверките вече са в ход, ще има дежурни екипи

Според статистиката около празниците се отчита увеличение на сигналите към Комисията с около 10-15% спрямо нормалната динамика. Най-често сигналите са за неадектвани мерки от страна на търговците при рекламация на стоки и проблеми с доставките.

Относно забавянето на доставки Маргаритов обясни, че претенцията на потребителя е към търговеца, независимо че вината за забавената доставка може да е на куриера.

По негови думи в съответния електронен магазин този търговец е поел ангажимента за доставка на стоката в определен срок до 30 дни. Този срок може да бъде намален по желание на търговеца, но в този случай той е длъжен да спази поетия ангажимент, обясни председателят на КЗП и допълни, че е нарушение, ако това не се случи.

"Претенцията трябва да е адресирана към търговеца, за да може след нашата намеса да видим, че на този сайт е бил обявен срок за доставка, поръчката е направена еди-кога си, а стоката не е получена навреме", завърши той.

Според Никола Илчев - ръководител на академия за електронна търговия, се наблюдава ръст в онлайн продажбите по празниците.

"Потребителите предпочитат да закупят продукти, предвидени за подаръци, именно от онлайн платформи. Наблюдава се и повишаване на онлайн културата на потребителя и хората закупуват подаръците си по-рано, тъй като знаят за съществуващите проблеми с доставките", обясни той.