Близо 74 500 граждани и представители на организации са потърсили съдействие, защита или помощ от институцията на омбудсмана през 2022 година. Това показва Годишния доклад за дейността на обществения защитник за изминалата година, съобщават от офиса на омбудсмана.

31 900 са колективните подписки и жалби по конкретни казуси. 25 523 граждани са изслушани в приемните, организирани от омбудсмана и заместник-омбудсмана в столицата и цялата страна. А получените жалби през 2022 г. са над 15 000, което е абсолютен рекорд в 17-годишната история на институцията.

По думите на Диана Ковачева това е тъжен рекорд, който показа ясно, че хората изпитват все повече трудности да посрещат дори и най-базисните си потребности - за храна, за лекарства, да плащат битовите сметки. Омбудмсанът поясни, че институцията отдавна не е просто пощенска кутия за сигнали, а е извоювала авторитет, доверие и е разпознавана от гражданите като защитник на правата им.

Статистиката в Годишния доклад показва, че най-много са жалбите, свързани с нарушените потребителски права - срещу доставчиците на обществени услуги и частноправни субекти - ВиК и електроразпределителни дружества, мобилни оператори, банки, колекторски фирми. Те представляват 30% от всички, получени в институцията. На следващо място се нареждат социалните права, образование и здравеопазване, които са почти 20%, следвани от жалбите с нарушено право на собственост и икономически свободи - 12,35 на сто.

Ковачева отбелязва, че в ситуация на непрекъснати избори и кратък живот на две поредни народни събрания, три правителства - две служебни и едно редовно, се е наложило да се използват и прилагат нетипични за омбудсмана мерки и средства, за да получат реална подкрепа гражданите. Тя посочва, че такъв инструмент е косвената законодателна инициатива, която институцията разгръща в пълен мащаб.

Омбудсманът критикува КЗП за несвършена работа спрямо увеличените цени от телекомите

Омбудсманът критикува КЗП за несвършена работа спрямо увеличените цени от телекомите

Според Ковачева е крайно неприемливо увеличението на месечните тарифи с 15.3%