"Има ли сила, или по-точно законодателен акт, който да спре неправомерно паркиралите на велоалеите в София. Неправилно паркираните коли върху велоалеи са ежедневие в натоварения трафик на столицата". Това пита столичният общински съветник Стефан Марков председателя на НС Цвета Караянчева и посочва законов пропуск, на база на който няма глоба за паркиране на велоалея.
Освен, че липсват по-сериозни глоби и санкции за шофьорите, които паркират в зелени площи, на тротоари, велоалеи, оказва се, че има непълнота в Закона за движението по пътищата, коментира общинският съветник.
Това е причината Марков да се обърне към председателя на Народното събрание Цвета Караянчева с настояване за разяснение на правната уредба за движението, престоя и паркирането на велосипедните алеи.
В официалното си питане, адресирано до Цвета Караянчева, столичният общински съветник уточнява, че в Закона за движението по пътищата престоят и паркирането са забранени на пешеходни или велосипедни пътеки и на разстояние по-малко от 5 метра преди тях, но в този нормативен акт не е предвиден самостоятелен състав на нарушение, изразяващо се в паркирането върху велосипедна алея. В резултат от това, при прилагането на закона, съответно при констатирането на нарушенията и санкционирането на нарушителите, административните органи срещат затруднения.
"Ако паркирате върху тротоар ви глобяват, ако паркирате на пътното платно ви глобяват. Но на кое основание ви глобяват за велоалея и защо органите на КАТ отказват да глобяват шофьорите и самите КАТ паркират ненаказано върху велоалеите в София", пита общинският съветник.
Като втори въпрос общинският съветник пита дали, ако е налице непълнота на закона за това нарушение, има вече внесен законопроект, с който да се преодолее тази нередност.
Общинският съветник изразява надежда депутатите да приемат новите текстове, които ще помогнат да бъде преодолян този законодателен пропуск. Освен това той настоява санкциите за нарушителите да се повишат, за да се предотврати тази практика да се паркира на велоалеи.
Марков допълва, че ако продължава да се нарушава забраната за паркиране върху велоалеите, без санкции, се обезмислят усилията и парите, похарчени за изграждането им.
"Не може общината да прави велоалеи и да се старае да осигурява възможности за алтернативно предвижване и някой да паркира безнаказано на тях", категоричен е Стефан Марков.