Пътуването с теснолинейката по маршрута Септември-Добринище влезе в класацията за десетте най-добри пътувания с влак в Европа, направена от британското издание The Guardian, съобщават от НКЖИ.

В статията се посочва как малкият железопътен град Септември, появил се при строежа на железопътния маршрут от Виена до Истанбул, е началната точка за пътуване с теснолинейка към вековните български хълмове.

Малко известен е фактът, че "Трансродопската" железопътна линия е рядко свидетелство за българския строителен гений. Строена на шест етапа - между 1921 и 1945 година, през много тежък планински терен с дължина 125 км, тя е и действащ паметник на техниката. Единствен за родопчаните от селата високо в планината транспорт, тази линия има и безценни човешки измерения. Известена е още като "Алпийската железница на Балканите", на 1267 метра надморска височина гара Аврамово е най-високата гара на Балканите.

Прочутото 4-етажно трасе в участъка Св. Петка - Аврамово - Черна Места и сега се преподава в най-престижните политехники, като образец на съвършено проектно решение. По северния планински склон (от Св. Петка към Аврамово) линията преодолява геодезическа височина от 224 м чрез изкуствено развитие с дължина от 9,8 км, наситено с множество инженерни съоръжения - тунели, мостове, водостоци, подпорни стени. Само тунелите са 17 броя, като най-дългият от тях (314,3 м), с пореден № 32, е разположен непосредствено преди гара Аврамово. Трасето по южния склон с посока към гара Черна Места е не по-малко живописно: тук - при тунели №33 и 34, железопътната линия описва т.н. "покрита шестица", а малко по-надолу чрез тунел №35 и известната "откритата шестица".

Отвъд технически характеристики и социална значимост за местните жители, богатството й надхвърля балканските и европейски измерения. Десетилетия наред, тя е търсен туристически обект и международно призната дестинация от хора от цял свят с интереси към историята, културата и природата. На нейната територия са снимани исторически и игрални филми, множество любителски и документални чуждестранни късометражни продукции.

"Трансродопската" железопътна линия свързва Горнотракийската низина с три планини - Западни Родопи, Рила и Пирин. Собствената й история, мястото и ролята й в живота на общността, както и възможността за атрактивен туристически достъп до гореописаните обекти и до много други с национално значение са принос към световното богатство.