С нарастващия обхват на интернет търговията и увеличената активност в социалните мрежи, измамите и некоректните практики онлайн непрекъснато се покачват. Това бе основният акцент на кръглата маса "Измамите в интернет - новата пандемия", организирана от Комисията за защита на потребителите (КЗП), Европейския потребителски център и Патентното ведомство.

Според зам.-министъра на икономиката и индустрията Николай Павлов, дигиталната среда, макар и изключително удобна, крие значителни рискове. Виртуалните транзакции често лишават потребителите от възможността да проверят стоката физически преди покупката, което води до по-лесно подвеждане и измами. Павлов подчерта, че тези проблеми са еднакво важни както за младите, така и за възрастните потребители. "Важно е да се говори по темата и да се обръща внимание на защитата на потребителите", заяви той.

Председателят на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова насочи вниманието към честотата на измамите в интернет и необходимостта от по-голяма бдителност при онлайн пазаруването. Тя препоръчва на потребителите да проверяват идентичността на търговеца чрез търговския регистър и да се уверят в начините за връзка преди финализиране на покупка. "Само текстова комуникация и липсата на контактни данни или регистрационни номера са индикация за потенциални проблеми", поясни тя.

КЗП предупреждава за измамни сайтове, предлагащи стоки на известни скъпи брандове

КЗП предупреждава за измамни сайтове, предлагащи стоки на известни скъпи брандове

Те се хостват извън територията на ЕС и търговците не могат да бъдат установени

Филипова посочи, че значителна част от подадените сигнали касаят стоки с ниско качество, както и измамни обяви в социалните мрежи. Важно е потребителите да сравняват цените и да преценяват, когато има прекалено големи разлики, за да избегнат измама.

Според директора на дирекция "Защита потребителите при продажби от разстояние" при КЗП Христо Трендафилов социалните мрежи педразполагат към измами и уточни, че "това пространство е много достъпно и често позволява анонимни продажби. Създаването и премахването на профили е лесно, което прави измамите трудно проследими," подчерта той. Основните интернет измами, които наблягат на фишинг и бързо забогатяване, застрашават все повече потребители и за да се предпазим, е нужно да проверяваме внимателно източника на всяко съобщение, което изисква лични данни.

Филипова и Трендафилов препоръчаха на потребителите да предприемат следните стъпки, за да избегнат онлайн измами:

  • Проверка на търговеца - проучете фирмата чрез търговския регистър и проверете контактната информация
  • Внимание към прекалено ниски цени - ако цената е твърде привлекателна, това може да е знак за измама
  • Избягвайте споделяне на лична информация - фишинг атаките са често срещани и могат да доведат до кражба на лични данни
  • Обратна връзка - установете контакт с търговеца, преди да направите покупка, за да се уверите в надеждността му

Онлайн измамите се превръщат в нова пандемия, засягаща широк кръг от потребители. Кръглата маса обедини експерти, потребители и представители на бизнеса с цел изясняване на актуалните рискове и намиране на решения за по-голяма защита на потребителите. Внимателното отношение към онлайн пазаруването и активната информираност могат да се окажат решаващи за предотвратяването на измами в интернет.

КЗП предупреждава за агресивна и измамна реклама

КЗП предупреждава за агресивна и измамна реклама

На "мистериозни" кутии със "скъпа" техника