Ние не делим децата. Няма да делим децата. Децата са деца - те са благословени и ние се молим за тях". Това каза знеполският епископ Йоан по повод на това, че родители на деца заченати ин витро са се почувствали обидени от позицията на Светия синод.

Знеполският епископ подчерта, че позицията на Светия синод засяга начина, по който трябва да бъде заченато едно дете. По думите му позицията на Светия синод, която е във връзка с начина, по който трябва да бъде зачетено едно дете е и едно упование на родителите в Бога и непоклатимата им вяра за добро решаване на този въпрос по един естествен благодатен начин така, както Бог ги е устроил.

Знеполският епископ Йоан подчерта, че вярата трябва да се познава и че човек трябва да я учи, трябва да живее с нея. „Сега много лесно се отправят критики към Светия синод заради едно или друго", коментира той и подчерта:

Излезнал е с позиция Светия синод. Всеки човек има свободният избор да прецени, да я спази или да не я спази. Обаче гласът на Църквата, нашата задача, е да говорим истината, защото истината ще ни направи свободни".

Йоан отбеляза й, че позицията на Светия синод не противоречи на Съборната православна църква, защото и руската, и гръцката православни църкви имат подобни становища по въпроса. Той подчерта още, че църквата не отрича медицината и определи като безсмислени твърденията, че църквата била против науката.

Добрата наука винаги се е творяла от вярващи човеци. Историята го е доказала и го доказва", каза знеполският епископ Йоан. „Нека имаме не безстрашие от Бога и безстрашие от себе си, а страхът Господен да е началото на всяка премъдрост и той да даде правилна мисъл на всички онези човеци, които в стремежа си към научно усъвършенстване, навлизане в тези дълбоки дебри на генетиката на човека, да знаят, че и те са под бога", добави той.

Според него въпросът е много сериозен, това е въпрос и на медицинска етика. Знеполският епископ Йоан каза, че познава много лекари, които също са на тази позиция, че в тази тайна на генетиката на човека не трябва човешка ръка да се бърка произволно.

Както подчерта дядо Йоан, зачатието на човека трябва да стана чрез благословението, което първо човек получава в тайнството брак - чрез този велик съюз двамата мъж и жена да станат една плът.

Познавам млади свещеници, които в последно време не са имали свое чедо, а са млади семейства и са осиновили деца, изтъкна епископ Йоан.

Възпитанието, което ще даде човек в домашната си църква на това дете е същностно и важно, защото то ще го изгради като личност. Те осиновиха тези деца, те ги утвърдиха във вярата и Бог им даде на тези семейства да си имат и свои", добави знеполският епископ.

Неговият съвет е: „Нека имаме очите на вярата и с тях да проглеждаме".

Пропомняме, по-рано днес и ловчанският митрополит Гавриил заяви, че Светият Синод на Българската православна църка не е против ин витрото.

По думите му интервенцията се приема и от Синода на гръцката и руската православна църква, но само при условие, че биологичният материал трябва да бъде взет от законния съпруг и всички оплодени яйцеклетки се имплантират в майката, защото всяка една от тях е живо същество и не бива да се унищожава.

Според него напрежението около проблема е възникнало, защото становището на църквата за сурогатното майчинство - категорично против, е било пренесено и по въпроса за ин витрото.

Съществуват обаче съмнения, че Светият Синод е редактирал първоначално публикуваното на сайта си становище, добавяйки кратък абзац, засягащ ин витро процедурата.

Той гласи така:
Поради това Българската православна църква по крайно снизхождение може да допусне  „ин витро"/„ин виво" оплождане, при което се използва биологичен материал, принадлежащ само на двамата съпрузи за създаване на ембриони, всеки от които се имплантира в съпругата без да се унищожава нито един от тях като те се износват единствено и само от съпругата. По този начин целостта, единството и хармонията в семейството в значителна степен биха били запазени.

В същото становище обаче има и изявления от рода:

Методите на асистираната репродукция и заместващото майчинство представляват грубо нарушаване на богоустановения ред за съхраняването на традиционното семейство и за зачеването на нов човек...
Методите на асистираната репродукция и заместващото майчинство са израз на безразсъдно противопоставяне и усъмняване в Божията премъдрост, блага воля и спасяваща любов към нас, човеците...
Методите на асистирана репродукция и сурогатното (заместващо) майчинство са в явно противоречие с православното разбиране за произхода и смисъла на човешкия живот, за устоите и призванието на семейството...
Св. Синод призовава българската държава и сама е готова всячески да съдейства на семействата с репродуктивни проблеми, но не като въвежда богопротивни и подкопаващи семейните устои законодателни промени, а като помага на бездетните съпрузи да надмогнат болката си като пренесат копнежите и любовта си върху деца, лишени от родителска грижа.