Посечена през XIV в., българската държавност бавно избледнява в съзнанието на народа.
По време на робството малко се знае и помни за владетелите и силата на страната ни. А историческото невежество винаги е благодатна почва за манипулации.
Острата нужда от историческа опора на българщината е прозряна от Паисий Хилендарски. С История Славянобългарска той поставя началото на пробуждането и осъзнаването на народа ни като нация.
Борбата за духовна и културна самостоятелност е крачка към политическата независимост.
В рамките на Османската империя църква има важните светски пълномощия- съдебни, административни и финансови. Но като част от християнското население, представлявано от вселенския патриарх, народът ни не съществува като отделна общност пред султана.
На 3 април преди 148 години е направена дръзка стъпка срещу статуквото. Българската православна църква обявява отделянето си от Вселенската гръцка патриаршия.
По време на великденската литургия, пред събралите се в Желязната църква „Свети Стефан" българи, Иларион Макариополски не споменава името на цариградския патриарх.
По това време движението срещу гръцките свещеници вече е обхванало българските земи и желанието за скъсване с Патриаршията кулминира с Великденската акция.
По примера на българите в Цариград, вярващите в цялата страна се отричат от гръцките духовници и признават Иларион Макариополски за свой църковен глава.
Акциите за прогонване на гръцкото духовенство се превръщат в мощно движение, което обхваща целия български народ. Опитите на Патриаршията да се противопостави на започналите процеси са неуспешни. Става ясно, че е изгубила реалната си власт над българите.
На 27 февруари 1870 г. /11 март нов стил/ с ферман султан Абдул Азис възстановява Българската екзархия, като наследник на унищожената преди векове Българска патриаршия. Църковната независимост е узаконена.
Със султанския ферман е признато съществуването на отделна български нация в рамките на християнското население на империята. Българите вече имат свой представител както пред Високата порта, така и пред Великите сили /в лицето на техните посланици/.
Църковните борби довеждат и до уточняване на границите, в които живее българското население. На картата на Европа е очертана националната държава /с много малки изключения/, създадена през 1878 г. в Сан Стефано.
Самостоятелната българска църква е стъпка към възкръсването на държавността. И дори след създаването на Княжество България, е стожер на българщината по земите, останали в пределите на Османската империя.
tigra
на 03.04.2008 в 23:21:38 #18"
tarbuh
на 03.04.2008 в 23:18:54 #17d_
на 03.04.2008 в 22:45:13 #16real great
на 03.04.2008 в 22:29:45 #15d_
на 03.04.2008 в 19:37:35 #14jijiji
на 03.04.2008 в 18:13:36 #13BatGandib
на 03.04.2008 в 17:31:34 #12ДС Агент
на 03.04.2008 в 16:58:09 #11Бойчо
на 03.04.2008 в 16:04:37 #10humunculus
на 03.04.2008 в 16:03:08 #9humunculus
на 03.04.2008 в 15:27:42 #8humunculus
на 03.04.2008 в 15:14:50 #7Една жена
на 03.04.2008 в 14:49:52 #6humunculus
на 03.04.2008 в 14:35:39 #5Бойчо
на 03.04.2008 в 11:58:26 #4Konstantin,
Kotka
на 03.04.2008 в 11:50:48 #3Konstantin
на 03.04.2008 в 11:20:18 #2Бойчо
на 03.04.2008 в 10:25:18 #1