Продажба на участвал в боеве питбул, размяна на куче от порода кане корсо за смартфон, търговия със защитени животински видове, продажба на бременни животни или селскостопански животни за клане...

Това са само част от обявите, които могат да бъдат открити в почти всяка онлайн платформа за обяви, сочи наблюдение на международната организация за защита на животните „Четири лапи”.

Тяхно проучване е проследило в последната една година съдържанието на 42 такива сайта в 10 страни - Австралия, Австрия, Белгия, България, Великобритания, Германия, Нидерландия, Румъния, Швейцария и Южна Африка. Някои от сайтовете имат по над 50 000 обяви за покупко-продажба на животни.

Според организацията липсата на ясни правила и контрол излага на потенциални рискове както животните, така и потребителите.

Търговията с животни поставя много въпроси от морално естество и крие потенциални рискове. Търговията с животни с неясен здравен статус представлява опасност. В това отношение особено рискови са екзотичните животни, една голяма част от които са обект на незаконен внос и придобиване.

От друга страна, закупуването на болно животно води до непредвидени разходи, които новите собственици невинаги могат да покрият и до дълбоки емоционални травми при загубата на новия домашен любимец вследствие на заболяване.

Нерядко съдържанието на обявите за продажба на животни е подвеждащо. Много често предлаганите за продажба животни нямат нужните документи - както относно ваксинации и здравословно състояние, така и за произход.
При търговията с кученца е честа практика бебетата да не са ваксинирани и обезпаразитени и да са плод или на непрофесионално домашно развъждане, или на масово развъждане в т. нар. ферми за кучета, където животните са подложени на изключителни жестокости в името на лесната печалба. Последиците от такъв тип търговия биха могли да бъдат травмиращи за животни и хора.

В организацията редовно получават сигнали за закупени болни кученца или за измами за породата. Често такива животни попадат на улицата, тъй като покупката им е била плод на моментно настроение и стопаните им вече не искат да се грижат за тях.

Затова отначалото на юли месец „Четири лапи“ стартира мащабна международна кампания, която има за цел да убеди платформите за обяви да въведат правила при покупко-продажбата на животни.

На сайта на кампанията www.petdeception.org потребителите могат да се запознаят подробно както с проблемите, до които води липсата на контрол в търговията с домашни любимци онлайн, така и да проверят до каква степен сайтовете с обяви защитават интересите както на животните, така и на техните потенциални бъдещи собственици.

Специално разработеният от „Четири лапи“ Детектор за измами с домашни любимци класира сайтовете в зависимост от това до каква степен са въвели предложените от организацията мерки за защита на животни и потребители.

Сред мерките, които експертите на „Четири лапи“ определят като особено важни за защитата на животни и потребители и настояват да бъдат въведени от отговорните платформи, са:

  • Проверка на обявите касаещи животни преди да бъдат публикувани и отстраняване на онези, чието съдържание е заблуждаващо или е в нарушение на законовите и етични норми;
  • Проверка на идентичността на продавачите, за да се избегне подаването на обяви с незаконно съдържание от анонимни потребители;
  • Задължителна информация в обявата за здравословното състояние на предлаганото животно, спецификата на вида и необходимите грижи, за да се избегне покупката в резултат на моментно емоционално решение;
  • Забрана за публикуване на обяви за следните типове животни: забранени за притежаване от частни лица, застрашени видове, уловени в дивата природа, под определена възраст, бременни или предназначени за клане и храна на хора или други животни.