В писмо до news.bg жители на Княжево и село Владая споделят за свой огромен проблем, свързан с транспорта.

Техен Инициативен комитет от месеци търси решение на абсурдната и унизителна ситуация, изпращайки искания и предложения до Столична община. За момента явно „гласът остава в пустиня“.

Предлагаме ви тяхното писмо до news.bg без редакция.

На пътуващите по направлението София - Кулата през Владайското дефиле, не може да не е направило впечатление движението на едно странно превозно средство димящо като дизелов локомотив, наречено „автобус“. Част от една друга епоха то представлява истинско изпитание за пътниците, осмелили се да рискуват с подобна транспортна услута. Изгорелите газове и неугледният му външен вид го характеризират като нещо гордо носещо псевдонима си „барутник“. Такива автомобили, изключително упорити в опита ни да ги пенсионираме макар и „здрави“, дължат дълголетието си на изобретателните механици и сериозното количество тел използвано за целта си остават част от миналото и герой на настоящото писмо.

От известно време жителите на с. Владая, част от столичната община Витоша, страдат от безразличието на общината по отношение на транспортното обслужване на селището. От година на година, от месец на месец ситуацията се влошава.

Първо спряха автобус 58, който осигуряваше връзка с гара Владая. След това съкратиха последните курсове по линия 59 и така лишиха младите от социален и културен живот, изолирайки ги в собственото им населено място. Накрая дойде моментът, в който фирмата стопанисваща маршрутна линия 22, реши, че линията не е рентабилна. Дали заради сумата, която общината изисква от транспортните фирми, желаещи да обслужват тази линия, или по друга причина не знаем, но голяма част от хората, живеещи в с. Владая, бяха лишени от последната си алтернатива на обществен транспорт.

За да "решат" проблема, хората, от които това зависеше (ЦГМ, респ. Столичен автотранспорт ЕАД), оптимизираха графика на автобусите. Така го оптимизираха, както оптимизира товарното си пространство хамалска фирма, превърнала подреждането на багаж в изкуство. През зимата това "подреждане" помага на хората да подобрят комфорта на античното транспортно средство посредством телесната си температура. Но лятото температурата достига скромните 45 градуса. Често без възможност за отваряне на прозорец или капандура, единствено спирките осигуряват така жадуваната глътка въздух, но само за да удължат агонията на пътниците, които в този момент нямат друга алтернатива да стигнат до домовете или местоработата си.

Времето минава и хората от СО, бавно и полека са на път да лишат жителите на няколко населени места от обществен транспорт. Те обаче не знаят, че това, което предизвика тяхната "инициатива", е обединението на гражданското общество в Княжево и Владая. Ние жителите на тези два столични квартала се обединихме около каузата да се преборим за правото си на съвременен европейски транспорт.

Всичко започна с едно събрание по закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, където се оказа, че проблемът е доста назрял и не търпи отлагане.

Ето и някои извадки от това събрание:

Димитър Цветанов
            -"Каква е тази дискриминация към майките с колички, към хората с увреждания, те как да се качат в тия автобуси?"

              Илия Христов:
            -"Шофьорите отварят вратите една минута преди потегляне. Те изпитват особено удоволствие да проверят дали могат 60 пътника да се качат за 60 секунди."

             Калина Стаменова:
            -"Да се иска от шофьорите да спират близо до тротоарите, защото възрастни хора с багаж не могат да се качат, ако автобусът не е директно до тротоара."

             Мими Миланова:
            -"Вчера се возих в автобус, който нямаше стъкло, а имаше ламарина. Ползвала съм и такъв, който вместо стъкло имаше плексиглас."