ICQНеизбежна комерсиализация очаква популярния интернет-пейджър ICQ от началото на 2003 година. Запознати предвиждат два възможни варианта за бъдещето на чата. Преминаване към платена услуга или въвеждане на нови рекламни технологии. На всичко отгоре не е ясно отсега, коя от двете “злини” е по-добра.

Слухове за това, че ICQ става платено вървят отдавна сред интернет-маниаците. Дори в чата вървят призиви за запазването му в настоящия “отключен” вариант, като на организаторите на подписката се приписва призива за събирането на 2.5 милиона гласа, но е ясно, че подобен “референдум” няма да спаси ICQ от комерсиализация.

Работата е там, че акционерите на ICQ Inc. – новия собственик на компанията Mirabilis след закупуването на корпорацията AOL – са крайно недоволни от ситуацията. Стотици милиони потребители, побъркан трафик, но никакви ползи.

Рекламата, от която ICQ Inc. се издържаше в последно време, престана да постъпва и рекламодателите загубиха интерес заради ниската ефективност към банерите. Всичко това поставя ICQ Inc. в задънена улица, а акционерите не изгарят от желание да поддържат губеща компания.

AOL фактически постави ултиматум на ICQ – или да стане печелившо, или се закрива. Крайният срок е януари 2003 година.

По непотвърдени данни, на общото събрание на акционерите на компанията, което ще се състои в средата на ноември, президентът на ICQ Inc. Сефи Визигер ще направи предложение на потребителите да се дадат три варианта за избор, които могат да влязат в сила едновременно, съобщава електронното издание МембранаРу.

Първият вариант е безплатен, но услугите на интернет-пейджъра ще бъдат строго ограничени. Кю-то да се ползва в определено време, като входящите и изходящите съобщения, да се ограничат. Да се въведе подобно ограничение не е трудно, но вероятно акционерите няма да се заинтересуват от тази идея.

Вторият вариант е неограничено ползване на чата срещу месечна такса от 20 долара. Освен това потребителите ще могат да платят и по-малко, в зависимост от услугите, които искат да ползват.

Третата възможност е нова рекламна схема, която ще действа на принципа на вариант номер 1 – безплатно, но ограничено ползване на ICQ, но във всички съобщения, направо в текста, ще бъде включена реклама.