Посланикът на САЩ у нас Джеймс Уорлик призна, че е нарушавал закона като свалял от интернет. Той участва в откриването на конференция в хотел „Радисън" на тема „Стимулиране на бизнеса в дигитална среда".

Уорлик изтъкна, че решаването на този проблем изисква систематични и постоянни усилия. "През годините в САЩ, в България и навсякъде по света сме свидетели на нарушения на правата на интелектуална собственост", коментира американският посланик.

„Обзалагам се, че сред участниците в днешната конференция има хора, които са си сваляли музика и филми от пиратски сайтове. Това е разбираемо и аз самият съм нарушавал закона в това отношение, но знам, че не е правилно", сподели още дипломатът.

Той посочи, че има интернет сайтове, които са изключително популярни в България като zamunda.bg и arena.bg. „В действителност тези сайтове представляват сами по себе си кражба от творци, от много успешни български филми като Тилт, Love.net. Влизаш в интернет и свободно си сваляш един такъв прекрасен филм", добави американския посланик.

По думите му, това е същото като да влезеш в един бижутериен магазин, да си свиеш едно бижу и да си го сложиш в джоба. „Нашата задача е да се борим с това явление, да търсим разумни решения", обяви американският посланик.

Той подчерта, че в България вече е постигнат добър напредък, защитават се носителите на авторско право и навлизането на itunes спомага в това отношение. Джеймс Уорлик изтъкна обаче, че нещата не могат да се променят само за няколко дни.

„Немалко потребители на музика са се придвижили от Napster към itunes. За повечето от нас може да се каже, че няма да влезем в piratebay.com и ще използваме търсачката Google.com", обяви още американският посланик.

Едно от възможните устойчиви решения за борбата с киберпрестъпността е да се предложат евтини алтернативи на пиратското съдържание, смята Тодор Чобанов, който е съветник на икономическия министър по въпросите на културно-исторически туризъм. Той изтъкна, че в определени части на Европа близо 90% от търговията е фокусирана в интернет.

Чобанов уточни, че това е по-характерно за Северна Европа и в по-малка степен за южна. По думите му  интернет все повече и повече се налага като основно място за покупки на всички потребители. Тази търговия обаче се възпрепятства или стимулира от различни фактори и на първо място това е достъпът до глобалната мрежа.

У нас повече от 50% от домакинствата имат достъп до глобалната мрежа и това е признак, че повечето българи имат достъп до интернет и все по-голяма част от тях се ориентират към пазаруване в интернет, коментира той.

Съветникът на министър Трайков посочи, че интернет търговията има голямо значение за сферата на туризма. По негови данни почти 9 от 10 решения на потребители, които избират дестинация за почивка и туризъм, се правят в интернет.

„България като туристическа държава трябва действително да фокусира и своите усилия в тази посока", каза Чобанов, като посочи, че един от основните проблеми на този вид търговия е допустимостта на банковите разплащания. В САЩ например всички видове карти могат да се използват за продажби в Интернет. „Изправени сме пред една уникална ситуация - имаме огромни възможности, но и сериозни проблеми", изтъкна съветникът на министъра.

Чобанов посочи, че според различни прогнози за тази Коледа и Нова година жителите на ЕС ще изхарчат над 50 млрд. евро в интернет. Той цитира друго проучване на Столична община, от което става ясно, че всяка десета фирма в София пряко или косвено е свързана с креативните индустрии. „Става дума за няколко хиляди предприятия, които са огромен сегмент от бизнеса на нашата столица", отбеляза той.

По думите му, основните проблеми в тази индустрия са свързани със сигурността и нарушаването на авторските права.

Чобанов заяви, че системно у нас се нарушават авторски права и посочи, че особено често това се случва с авторите на книги в България, музикалния бизнес и киноиндустрията. „Проблемът с интелектуалното пиратство и с нерегламентирания достъп до съдържание е наистина много сериозен", подчерта още той.

В конференцията участва и попзвездата ни Мария Илиева, както и шефката на Вирджиния рекърдс за България Саня Армутлиева.