За пореден път Франция извърши революция. Този път с помощта на пътни компютърни радари от ново поколение.Въпросът "Кой французин не обича бързото шофиране?" получи еднозначен отговор: вътрешният министър Никола Саркози, който обузда пътищата. Това пише днес в. “24 часа” в публикация, цитирана от електронното издание CNsys.
Десетилетия наред френският шофьор бе смятан за един от най-недисциплинираните в Европа.
"Ако искаш без щети да минеш през Париж, придържай се към едно правило - гледай само надясно, съветва опитен парижки таксиджия.
Десният винаги е прав, той може да прави всичко - да засече, да завие през четири платна наляво, да направи таран.
Онзи, който е в лявата лента, е длъжен да търпи. Единствено има право да прави жестове с ръка, според степента на недоволството си.
Хаосът в движението се обясняваше със скоростта. Макар и ограничена, никой дори не си даваше вид, че я спазва. В резултат френските пътища бяха от най-опасните - 15 469 загинали през 1973 г., 9052 през 1993 и 7242 през 2002 г.
Скоростното шофиране във Франция не е лишено от смисъл. По време на отпуски и празници хората хукват от големите градове към морето. Даже цената на жилищата се определя от това колко са отдалечени от морския бряг - ако са на повече от 2 часа път с кола, цената им пада рязко.
На платените автомагистрали, пронизващи Франция от север на юг, са разрешени до 130 км/ч, а на безплатните национални пътища пределната скорост е от 70 до 110 км/ч. Ако тя се спазва, пътят Париж - Кан ще отнеме над 10 часа, което за динамичните французи е отвъд границите на допустимото.
Въпреки всичко Никола Саркози направи почти невъзможното - обузда пътното нетърпение на французите, намали броя на загиналите по шосетата и съществено допълни бюджета.
Съдбата на френските пътища беше предрешена на президентските избори през 2002 г., когато Жак Ширак спечели и заложи на борбата с престъпността. За да изпълни програмата си в областта на вътрешните работи, той избра Саркози. Министърът си постави сред главните задачи битката за безопасност по пътищата. Като основно оръжие реши да ползва цифрови радари роботи и изборът се оказа безупречен.
Радарите роботи от ново поколение са създадени на основата на компютърни технологии.
Принципът е прост: видеокамера автоматично фиксира всеки автомобил, превишил с 5 км/ч ограничената за участъка скорост. Сигналът постъпва в център за обработка на данни, имащ достъп до националната електронна автокартотека. За секунди се намира адресът на собственика на колата нарушител и машината удря глоба, пращана по пощата автоматично. В тази система присъствието на човека се ограничава само до пощальона, носещ известието.
Глобата е 135 евро. Ако нарушителят я плати в най-близките 7 дни, тя се намалява до 90 евро. За тези, които не плащат, сумата расте в аритметична прогресия.
Направени бяха два опита срещу радарите.
Първият беше законодателен с позоваване на конституционната норма, която забранява да се взема решение за налагане на глоба без участие на човек. Но френският парламент прие специална поправка, която изведе пътните радари от обхвата на тази норма.
Вторият опит беше отстрел на радари. В първите дни след пробното им поставяне през септември миналата година в много райони радари бяха "разстреляни" от неизвестни с ловно оръжие. Но за седмица полицията арестува един от стрелците, който бе изправен на национален показен съд и получи З години затвор. След това стрелбите по радарите спряха.
Ефектът от радарите бе невероятен - характерът на движението по френските пътища се промени само за една седмица в навечерието на Коледа, когато влязоха в действие първите роботи. Шофьорите като че ли бяха подменени и започнаха да карат внимателно, да следят за скоростта и даже да си отстъпват един на друг. Бръкването на държавата в кошницата на потребителя сътвори чудо. "Какво стана с тази страна? Тя за един ден се научи да шофира", чуди се швейцарец в Париж.
В същото време заваля златен дъжд. За няколко седмици трийсетина радари роботи вкараха в хазната 16 милиона евро. На участък на шосе номер 75само за 14 дни радар заработи 2.5 млн. евро.
Парите ще отидат за купуване на още 200 радара, които ще бъдат поставени до 1 година. Разработена е и мобилна версия на радара, която може да се постави в обикновена кола.
Полицията ще ги използва за борба с онези, които преди пътуване намират в Интернет точното местонахождение на радарите. Новата техника рязко съкрати броя на убитите по пътищата във Франция - 5732 души или почти с 2000 по-малко от 2002 г.
USD
CHF
EUR
GBP