Хапчето за българския туризъм е отрезвяване. Това заяви в интервю за БГНЕС Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма.

Трябва да се направи ясна преценка от какво печели и от какво губи туризмът у нас, какво е полезно за местните икономики, какво създава работни места, привлича или прогонва туристи.

"Натрупахме широк портфейл от грешки, свързани с лошо управление, корупция, непрофесионализъм, лакомия - всякакви пороци бяха изпитани върху гърба на българския туризъм. Може и да продължим така, но ако искаме действително да превърнем инвестициите в ползи трябва да загърбим тези порочни практики и да се обърнем към обществото", смята Драганов.

По думите му, 2014 г. е била изключително трудна за българския туризъм. Геополитическата криза в региона, войната в Украйна, вътрешната политическа, икономическа и социална криза, банковата криза, тежката метеорологична обстановка, непреструктурираният български туризъм, управленската и концептуална криза, която има в туризма, са довели до отлив на български туристи, до отношение на нехаресване на българския туристически продукт и значително увеличение на пътуванията към съседни страни, главно към Гърция.

Всичко това е довело до спад на туристите, който в някои от месеците през 2014 г. е надхвърлил 20%, заяви експертът. Той добави и сривът на руската рубла, който е довел до 12-процентов срив от руски туристи. Загубата обаче се оказва не само от руски туристи, има силна стагнация на холандския, датския, скандинавския и немския пазар.

Въпреки това, Драганов отбеляза, че в тази тежка вътрешна и външна обстановка туризмът е доказал, че може да създава работни места, да подобрява местните икономики. Видяхме, че туризмът работеше, заключи той и открои факта, че около 320 000 души са били заети в туризма тази година, а над 7,5 млн. чуждестранни туристи са били обслужени у нас.

Според него сривът на рублата ще има своя пик през 2015 г. и това ще доведе до това руснаците да не харчат пари дори на територията на България. Няма ги онези руснаци, които бутаха пълни колички със стоки. Научихме хубавата руска дума "скитка", която означава намаление, каза той.

В този момент България трябва да диверсифицира своя туризъм, защото и през 2015 г. ще имаме пикиране надолу по отношение на броя туристи и приходите от руския пазар. Фалитите на руските туроператори и свързаните с тях фирми на територията на България ще продължат. Трябва да очакваме тази заплаха, тя е съвсем реална и близка, коментира Драганов.

От тази гледна точка, според него, е правилно решението на новосъздаденото Министерство на туризма, съвместно с МВР и МВнР за промяна на статута на визовия режим със съседни страни, например Турция. Сега трябва да очакваме повече туристи от Турция. Турция е един генериращ пазар, който може да бъде равен на румънския. Трябва да се ориентираме и към далекоизточните пазари - отдавна се говори за Индия, Китай, Япония и дори САЩ.