Служителите на Комисията за защита на потребителите (КЗП) са извършили над 6300 инспекции за защита икономическите интереси на потребителите на туристически продукт през 2022 г. За установени административни нарушения са съставени 434 акта.

От Министерството на туризма припомнят, че контролен орган по Закона за туризма е КЗП. Обектите, които подлежат на проверка са хотели, мотели, апартаментни туристически комплекси, вилни селища, туристически селища, вили, семейни хотели, хостели, пансиони, почивни станции, къщи за гости, стаи за гости, апартаменти за гости, бунгала, къмпинги, както и стаи за гости и апартаменти за гости.

Хотелиерството у нас се извършва само в категоризирани или регистрирани по Закона за туризма туристически обекти. При извършено нарушение инспекторите на КЗП налагат принудителна административна мярка "временно затваряне на туристически обект" и санкция в размер от 1000 до 10 000 лв.

На категоризиране по Закона за туризма не подлежат ловните бази по Закона за лова и опазване на дивеча: ловна резиденция, ловен дом, ловна хижа и ловен заслон.

Също така се проверява дали в близост до входа на туристическия обект е поставена информация за фирмата, седалището и адреса на управление на търговеца, както и имената на управителя на обекта с телефон за контакт. Информацията следва да бъде предоставена както на български, така и на английски език, а санкцията в размер от 500 до 1000 лв. Подобна глоба грози туристическия обект и в случай, че до входа му не е поставена табелата, част от категорийната символика, която се издава от категоризиращия орган.

За категоризираните туристически обекти, както и за тези с временно удостоверение за открита процедура по категоризиране се проверява дали издаденото удостоверение за категоризация, което е част от категорийната символика е поставено на видно място в обекта. За установено нарушение глобата е в размер от 1000 до 3000 лв.

Инспекторите на КЗП проверяват дали са обявени цените на нощувките и на другите предлагани от тях услуги чрез ценоразпис, поставен на видно за потребителите място в близост до рецепцията. Установяват дали цените се обявяват така, че те да бъдат лесно разбираеми, да са четливо изписани и да не въвеждат потребителите в заблуждение. Освен това цените трябва да се обявяват в левове, а при необходимост и в друга валута, а информацията се предоставя на български и на английски език. При нередност санкциите, които се налагат, са в размер от 500 до 2000 лв.

Задължително е цените да бъдат в еднакъв размер за всички туристи, като не се допуска различно третиране на туристите или поставянето на част от тях в по-неблагоприятно положение, основанo на признаците от Закона за защита от дискриминация.

КЗП установява още дали лицата, извършващи хотелиерство, сключват договори само с регистрирани туроператори и туристически агенти, с ресторантьори, извършващи дейност в категоризирани туристически обекти и с лицензирани превозвачи. Налаганата санкция е в размер на 3000 лв.

За туристическите обекти, за които има издадено удостоверение за утвърдена категория, се проверява дали се предоставят туристически услуги в отговарящи на изискванията за определената категория, съгласно наредбата към Закона за туризма. Санкцията е в размер от 1000 до 3000 лв. и се налага принудителна административна мярка "понижаване категорията на туристическия обект".

При извършване на проверка в туристическите обекти се следи за наличие на някое от основанията за прекратяване на категорията на местата за настаняване:

  • при промяна на вида на туристическия обект;
  • при реконструкция, основен ремонт или преустройство на туристическия обект по смисъла на Закона за устройство на територията;
  • при повторно нарушение на изискванията за определената категория.

Жалбите и сигналите, подавани в КЗП от потребители, съдържат най-често изложени обстоятелства по отношение на:

  • изразено недоволство относно условията в места за настаняване;
  • заблуждаваща информация в интернет за вида и категорията на места за настаняване;
  • заблуждаваща информация в интернет относно местоположението, прилежащите заведения за хранене и развлечение, близост до пистите и ски съоръженията, наличие на сертифициран СПА център и друга информация, важна за потребителите при избора на мястото за настаняване сред други подобни.

Сред най-честите нелоялни търговски практики е предоставянето на невярна и подвеждаща информация, чрез поставени рекламни надписи на фасадата на сградата, чрез рекламни материали, поставени на рецепцията /брошури, визитни картички и др./ или на интернет сайт относно:

  • вида на туристическия обект, като търговецът представя обекта като "хотел", а всъщност притежава удостоверение за категоризация за "семеен хотел" или "самостоятелни стаи";
  • утвърдената категория на туристическия обект, като търговецът посочва, че е "три звезди", а всъщност притежава удостоверение за категоризация за обект с определена категория "две звезди";
  • капацитета на обекта, като търговецът посочва, че разполага с 40 места, а всъщност в удостоверението е определен капацитет 20 легла;
  • информация за СПА център към мястото за настаняване, а всъщност не е наличен сертифициран туристически обект.