Успешен летен туристически сезон с намаляване на жалбите и нарушенията отчете Комисията за защита на потребителите (КЗП) пред ресорната парламентарна комисия. Очакванията са за също така успешен зимен сезон.
Председателят на КЗП Димитър Маргаритов изтъкна, че през това лято са извършени проверки на категоризацията на туристическите обекти. Установявано е дали съвпада категоризацията на предлаганите туристически услуги. Проверяван е и предлаганият алкохол.
4890 проверки са извършени на територията на Черноморието за периода от май до септември. 2588 от тях са в туристически обекти, а останалите - в търговски. По Южното Черноморие са извършени 1313 проверки, а по Северното - 1275.
В резултат на проверките са съставени 298 акта, стана ясно от думите на Маргаритов. 129 от тях са за нарушения, констатирани в туристически обекти. 72 са актовете за обекти нарушители по Южното Черноморие, 57 - по Северното.
Най-честите нарушения в заведенията за хранене и забавление са липса на карт меню с цени и грамажи на предлаганите продукти. Също така се случвало информацията в менютата да не е коректна. Трик за повече печалба е цените да са в евро.
Заради липса на категоризация е издадено предписание за затваряне на 13 обекта за бързо хранене и развлечение. 9 от тях са на север, а 4 - на юг. 9 са уловените случаи на нелоялни търговски практики.
Нарушителите са санкционирани, подчерта Димитър Маргаритов.
За качеството на алкохола са взети проби от 30 вида напитки. В 26 от случаите напитките съответстват на изискванията за физико-химични показатели. При 3 вида водка и един вид джин са налице различни несъответствия, без напитките обаче да са опасни за здравето. Два от случаите са на разреден алкохол, а другите са със завишено ниво на алдехиди.
Проверени са и СПА центровете. Комисията е извършила и редица информационни турнета за правата на потребителите.
Това беше един успешен туристически сезон, отчете Маргаритов. Наблюдавал се спад на нарушенията в сравнение с миналогодишния период. В края на сезона имало отпускане от страна на търговците. Иначе основните оплаквания на потребителите са срещу мобилните оператори. 40% от всички жалби в КЗП с срещу тях или 10 000 на годишна база.