Транспортната достъпност на България е едно от най-важните неща, когато става въпрос за туристи, които идват у нас от чужбина. Това заяви пред БНР председателят на Българската асоциация на туроператорите Светла Атанасова. Над 80 % от туристите идвали чрез самолет.

По мнението на Атанасова, за руския пазар е особено важно да се увеличат полетите между София и Москва и като цяло между България и Русия. Повечето полети предполагали и повече туристи. Като цяло страната ни стояла добре на руския пазар. Според Светла Атанасова в България съотношението цена – качество и разнообразие на предлагането също е добро.

Председателката на асоциацията на туроператорите намира за необходимо да подобрим присъствието си на европейските пазари. Предстоящите туристически борси в чужбина щели да очертаят по-ясна картина за следващата година.

Браншът се надява годината да е по-спокойна по отношение на бизнеса и туристите, които ще посещават страната ни, както и предлагането. Те определят 2015-а като много трудна година, с много предизвикателства.

Светла Атанасова коментира, че 2016 г. е започнала не в най-добро отношение от страна на природата, тъй като този месец времето беше сравнително топло. Въпреки всичко по курортите има една добра снежна покривка. Атанасова посочи, че ще бъде много добре за зимните ни курорти, ако падне още естествен сняг.

От туристическия бранш се надяват още ситуацията на европейските пазари и на Русия да бъде по-добра за дестинация България в сравнение с миналата година. Затова те са оптимисти и за зимния, и за летния туристически сезон.

От своя страна председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин заяви, че хотелиерите и ресторантьорите са оптимистично настроени за новата година да се намерят повече средства за външна и вътрешна реклама. Според него трябва да се увеличат нискотарифните полети и страната да има позитивно послание към света. Върху това трябвало да се работи през годината.

Предварителните резултати чертаели добър сезон, като очакванията са зимният туризъм да се представи особено добре. Добри били новините и за летните записвания, коментира Рагин.

Колегите му от морето и от вътрешността на страната са обещали да търсят резерви. „Всеки един турист, който посети тази година нашата страна, да ползва бонус в рамките на 30 евро”, обясни Благой Рагин. Това правели конкурентите от Турция, Гърция, Хърватия. Всеки хотелиер, които може, да даде бонус. Това можело да бъде масаж, СПА услуга, атракция, анимация, посочи Рагин.

Той призна, че в бранша има голям проблем с кадрите, тъй като не могат да ги задържат. Заради ниския стандарт имало глад на добри професионалисти. След като бъде обучен персоналът, той бива примамен от западноевропейски партньори, жалва се Рагин.

Относно категоризирането на плажовете, експертът коментира, че всеки плаж и местност трябва да бъде анкетирана индивидуално. При категоризирането щяло да има таван на цените на чадърите и шезлонгите на плажа.